Lidé v Montessori ČR

Jsme Montessori ČR, z.s. a fungujeme od roku 1999. Věříme, že Montessori program je skutečná šance pro každé dítě. Proto jsme se rozhodli šířit Montessori v České republice a podporovat zřizovatele jeslí, školek a škol, pedagogy a rodiče, kteří mají zájem o tento vzdělávací program pro své děti. Chceme přispět k rozvoji alternativního školství v České republice, protože věříme, že každý má právo zvolit si vlastní směr vzdělání, ale i způsob, jakým se chce vzdělávat.

Lektorka
PhDr. Miroslava Blažeková, PhD.

PhDr. Miroslava Blažeková, PhD. (1962) pracovala tridsať rokov ako vysokoškolská pedagogička na Katedre hudby na Pedagogickej fakulte Univerzity Konštantína  Filozofa v Nitre. Špecializuje sa na didaktiku a metodiku hudobnej výchovy v MŠ a ZŠ. Je absolventkou kurzov Orffovho Schulwerku na Univerzite Mozarteum v Salzburgu a kurzov Montessori-pedagogiky pre vek 0 – 3, 3 – 6 a 6 – 12 rokov v Montessori ČR v Prahe. Momentálne vyučuje na konzervatóriu a v základnej umeleckej škole v Nitre, kde vedie elementárnu hudobno-pohybovú výchovu pre 3 – 6-ročné deti. Je lektorkou a organizátorkou tvorivých hudobno-pohybových dielní pre učiteľov hudobnej výchovy rôznych stupňov a typov škôl.

Montessori základní škola Archa
Eva Houdková, DiS.

Evu už více než 13 let baví objevovat Montessori společně s dětmi. Své objevy začala jako pedagožka v mezinárodní pražské Montessori školce, založila úspěšné Montessori centrum 4 Medvědi, které i dlouhé roky vedla a vzdělávala v něm děti i dospělé. Děti ze školky ji dovedly až do školy, kde mohou společné objevy a radost z nich pokračovat. Po letech praxe ve škole a školce je Eva supervizorkou a mentorkou Montessori tříd, které založila při ZŠ Sdružení a nyní fungují v ZŠ Jeremenkova. Úzce spolupracuje s rodiči, kteří školu podporují.

Lektorka
Vlasta Hillebrandová

"Uvnitř mé učitelské duše byla vždy víra, že lze dělat věci jinak. Vždy jsem pracovala pro jiné neobvyklým způsobem a najednou jsem to viděla a věděla, že TO JE ONO. To jsem hledala a najednou se to přede mnou odvíjelo. Pak už šlo vše ráz na ráz."

Lektorka
Mgr. Marcela Cibulková

Jsem nadšená průvodkyně svých dětí i dětí cizích, partnerka a několikanásobná teta svých neteřinek a synovců. Před osmnácti lety jsme spolu s mým manželem založili třídu MŠ Montessori a o rok později i ZŠ při ZŠ Polabiny 1 v Pardubicích, kde stále učím.

marcela.cibulkova@zsmontepce.cz

Marcelo, jak ses dostala k Montessori pedagogice?

Jak to bývá – přes vlastní děti. První střípky o Montessori pedagogice jsem získala, během vícedenního pobytu s Baby klubem Plaváček. Velmi nás tato pedagogika zaujala, a tak jsem se jela podívat do Prahy do jedné školy, a bylo rozhodnuto. Přesto, že jsem před dětmi učila na střední a vyšší odborné škole, rozhodli jsme se založit pro „naše děti“ Montessori i v Pardubicích.

Proč ses rozhodla Montessori zasvětit svůj život?

Ne, že bych zasvětila život, ale ono to člověka prostě pohltí. Dává mi to smysl, přináší radost a uspokojení.

Proč ses rozhodla spolupracovat s Montessori ČR?

Byla to první společnost v republice a navíc ji vedli nadšenci bez vidiny svého profitu a bohatství, což mě přesvědčilo o tom, že by to mohli vnímat srdcem.

Která oblast Montessori je pro Tebe největší „srdcová záležitost“?

Jako člověka? Asi úcta, vděčnost a obdiv k tvoření. A jako průvodce? Určitě svoboda a smysluplnost.

Čemu se profesně věnuješ kromě práce v Montessori ČR?

Jsem učitelka v Montessori třídě, kterou jsem spolu s dalšími lidmi založila. Jestli jste to už někdy dělali, není potřeba o něčem dalším dlouze hovořit.

Čemu se věnuješ ráda ve volném čase (kromě Montessori)?

Miluju zahradu a přírodu jako takovou, sporty všeho druhu, svého partnera, ruční práce a kutilství. Popravdě, nikdy se nenudím :-).

Jak na Montessori aktivity reaguje Tvůj partner?

Mám takovou přezdívku: DDO (dobrovolný dárce orgánů), ale je milý, hodný a tolerantní :-).

Seznam dosaženého vzdělání a další kvalifikace

  • Gymnázium Pardubice (1984-1988)
  • Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství matematika – fyzika (1988-1993)
  • Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství výpočetní technika (1993-1996)
  • Diplomový kurz Montessori pedagogiky v Praze (2002-2003)
  • Primary Training (pro věk 2,5-6+) AMI 2011-12 (lektorka Marie Roth, Mnichov)

Praxe

  • SPŠE a VOŠ Pardubice, učitelka (1993-1998)
  • MŠ Klubíčko, Pardubice – založení Montessori třídy, učitelka MŠ (2004-2005)
  • ZŠ Polabiny 1, Pardubice – založení Montessori tříd, učitelka ZŠ (od 2005)
  • lektor Montessori pedagogiky pro Společnost Montessori
  • výuka anglického jazyka pro soukromníky a firmy (1993-1999)
  • člen výboru NOCME – Montessori Europe (2003-2010)

Absolvované kurzy a semináře

  • AMI kurz – praktická část Montessori pedagogiky – York, Velká Británie
  • FCI a CAE – First Certificate a Certificate of Advanced English v Londýně
  • Studium oboru Léčivé rostliny při Farmaceutické fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové
  • Kurzy Respektovat a být respektován
  • Základní kurz Waldorfské pedagogiky
  • Plavání s kojenci a batolaty
  • Dětské masáže a aromaterapie II.
  • Reiki, Modrá alfa, Sám sobě léčitelem a další

Zahraniční praxe

  • příležitostné učení na druhém stupni a středních školách ve Velké Británii (1994-1995)
Lektorka
Simona Livorová

Setkání s odkazem Marie Montessori v roce 2005 změnilo můj život, začala jsem pobývat s dětmi. V jejich společnosti často najdete všechno, co hledáte. Mě se to děje dodnes v Montessori centru Elipsa Pardubice.

Pro Montessori ČR lektoruji kurzy pro rodiče i pedagogy v Čechách i na Slovensku, zaměřuji se na děti od narození do 6-ti let. Montessori principy a filosofii týkající se nejmenších dětí představuji také na kurzech věnovaným dětem od 6 do 12 let. Realizuji také krátké semináře: Početí, Umění, Rukodělné činnosti, Pozorování a refreše jednotlivých oborů.

Odzbrojující je pro mne "síla poprvé" nejmenších dětí. Od 31.10. 2021 mi bylo dopřáno být babičkou Emy. Ema mi ukázala mnoho nového, nová poznání. Těším se z každé chvilky, kdy mohu být v její přítomnosti.

Lektorka, metodička
Mgr. Kamila Randáková

Od roku 1997, kdy jsem se zúčastnila prvního Montessori tréninku, jsem byla nadšena touto možností svobody ve škole a tím, že mohu jako učitel být průvodcem s širokým prostorem pro tvořivost a nápady. Mám dost zkušeností také s jinými metodami učitelské práce, ale Montessori přístup je celý systém – pro mě jako pedagoga i rodiče. Ráda jsem se podílela na tom, aby se informace o Montessori cestě rozšířily po celé republice.

Lektorka
Mgr. Kateřina Tomešová

V roce 2007 mě oslovila skupina maminek, které si přály mít v Praze vlastní Montessori hernu. Jako vedoucí mateřského centra jsem vítala každou rodičovskou aktivitu, a tak jsem nebyla proti a na podzim jsme tedy v centru hernu slavnostně otevřely. Velmi brzy jsem zjistila, že potřebuji porozumět tomu, co ty „nové maminky“ se svými dětmi v té „zvláštní“ herně dělají – sedí na koberečcích, pracují s mističkami, látkami, růžovými kostkami, s hrachem, pipetou, hrnečky a jinými „zvláštními hračkami“, děti si nosí tácky... zkrátka úplně nový svět. A já měla potřebu tomu všemu porozumět.

Členka vedení, lektorka
Vlasta Hillebrandová

"Uvnitř mé učitelské duše byla vždy víra, že lze dělat věci jinak. Vždy jsem pracovala pro jiné neobvyklým způsobem a najednou jsem to viděla a věděla, že TO JE ONO. To jsem hledala a najednou se to přede mnou odvíjelo. Pak už šlo vše ráz na ráz."

Členka vedení, lektorka
Mgr. Marcela Cibulková

Jsem nadšená průvodkyně svých dětí i dětí cizích, partnerka a několikanásobná teta svých neteřinek a synovců. Před osmnácti lety jsme spolu s mým manželem založili třídu MŠ Montessori a o rok později i ZŠ při ZŠ  

marcela.cibulkova@zsmontepce.cz

Marcelo, jak ses dostala k Montessori pedagogice?

Jak to bývá – přes vlastní děti. První střípky o Montessori pedagogice jsem získala, během vícedenního pobytu s Baby klubem Plaváček. Velmi nás tato pedagogika zaujala, a tak jsem se jela podívat do Prahy do jedné školy, a bylo rozhodnuto. Přesto, že jsem před dětmi učila na střední a vyšší odborné škole, rozhodli jsme se založit pro „naše děti“ Montessori i v Pardubicích.

Proč ses rozhodla Montessori zasvětit svůj život?

Ne, že bych zasvětila život, ale ono to člověka prostě pohltí. Dává mi to smysl, přináší radost a uspokojení.

Proč ses rozhodla spolupracovat s Montessori ČR?

Byla to první společnost v republice a navíc ji vedli nadšenci bez vidiny svého profitu a bohatství, což mě přesvědčilo o tom, že by to mohli vnímat srdcem.

Která oblast Montessori je pro Tebe největší „srdcová záležitost“?

Jako člověka? Asi úcta, vděčnost a obdiv k tvoření. A jako průvodce? Určitě svoboda a smysluplnost.

Čemu se profesně věnuješ kromě práce v Montessori ČR?

Jsem učitelka v Montessori třídě, kterou jsem spolu s dalšími lidmi založila. Jestli jste to už někdy dělali, není potřeba o něčem dalším dlouze hovořit.

Čemu se věnuješ ráda ve volném čase (kromě Montessori)?

Miluju zahradu a přírodu jako takovou, sporty všeho druhu, svého partnera, ruční práce a kutilství. Popravdě, nikdy se nenudím :-).

Jak na Montessori aktivity reaguje Tvůj partner?

Mám takovou přezdívku: DDO (dobrovolný dárce orgánů), ale je milý, hodný a tolerantní :-).

Seznam dosaženého vzdělání a další kvalifikace

  • Gymnázium Pardubice (1984-1988)
  • Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství matematika – fyzika (1988-1993)
  • Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství výpočetní technika (1993-1996)
  • Diplomový kurz Montessori pedagogiky v Praze (2002-2003)
  • Primary Training (pro věk 2,5-6+) AMI 2011-12 (lektorka Marie Roth, Mnichov)

Praxe

  • SPŠE a VOŠ Pardubice, učitelka (1993-1998)
  • MŠ Klubíčko, Pardubice – založení Montessori třídy, učitelka MŠ (2004-2005)
  • ZŠ Polabiny 1, Pardubice – založení Montessori tříd, učitelka ZŠ (od 2005)
  • lektor Montessori pedagogiky pro Společnost Montessori
  • výuka anglického jazyka pro soukromníky a firmy (1993-1999)
  • člen výboru NOCME – Montessori Europe (2003-2010)

Absolvované kurzy a semináře

  • AMI kurz – praktická část Montessori pedagogiky – York, Velká Británie
  • FCI a CAE – First Certificate a Certificate of Advanced English v Londýně
  • Studium oboru Léčivé rostliny při Farmaceutické fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové
  • Kurzy Respektovat a být respektován
  • Základní kurz Waldorfské pedagogiky
  • Plavání s kojenci a batolaty
  • Dětské masáže a aromaterapie II.
  • Reiki, Modrá alfa, Sám sobě léčitelem a další

Zahraniční praxe

  • příležitostné učení na druhém stupni a středních školách ve Velké Británii (1994-1995)
Členka vedení, lektorka
Simona Livorová

Setkání s odkazem Marie Montessori v roce 2005 změnilo můj život, začala jsem pobývat s dětmi. V jejich společnosti často najdete všechno, co hledáte. Mě se to děje dodnes v Montessori centru Elipsa Pardubice.

Pro Montessori ČR lektoruji kurzy pro rodiče i pedagogy v Čechách i na Slovensku, zaměřuji se na děti od narození do 6-ti let. Montessori principy a filosofii týkající se nejmenších dětí představuji také na kurzech věnovaným dětem od 6 do 12 let. Realizuji také krátké semináře: Početí, Umění, Rukodělné činnosti, Pozorování a refreše jednotlivých oborů.

Odzbrojující je pro mne "síla poprvé" nejmenších dětí. Od 31.10. 2021 mi bylo dopřáno být babičkou Emy. Ema mi ukázala mnoho nového, nová poznání. Těším se z každé chvilky, kdy mohu být v její přítomnosti.

Lektorka
Eva Folbergerová

Maminka dvou holčiček v současné době na rodičovské dovolené. Jsem vystudovaná dětská sestra a porodní asistentka, raději ale používám termín porodní bába. V mezidobí, než mi otevřeli obor na vysoké škole, jsem studovala fyzioterapii. Od malička jsem chtěla jednou pracovat s miminky a vždy mě zajímalo vše kolem nich. Svou kvalifikaci jsem si rozšiřovala dalším studiem, tak o sobě můžu napsat, že jsem laktační poradkyně, lektorka nošení dětí a kontaktního rodičovství, lektorka babymasáží, instruktorka plavání kojenců a batolat, instruktorka cvičení dětí a cvičení těhotných, lektorka aktivní a vědomé přípravy k těhotenství a mateřství. Díky tomu jsem vždy při své práci vedla různé kurzy pro těhotné ženy s partnery a maminky s dětmi. 15 let jsem pracovala v Pardubické porodnici na oddělení fyziologických novorozenců. Energii dobíjím u ručních prací, na zahrádce na chatě a při plavání.

Lektorka
Ivana Procházková

Je lektorkou emoční inteligence dětí, nejrůznějšího vzdělávání pro rodiče i pro odbornou veřejnost. Vystudovala speciální pedagogiku, založila první Montessori jesle v Brně, roky se věnuje poradenské a terapeutické práci dětí a jejich rodin. Za stěžejní v životě dětí pokládá období od početí do 3 let, kterému se také nejvíce věnuje, a mimo to také vztahy z blízkého okolí dítěte. Je spoluautorkou knihy S láskou i rozumem aneb využijte emoční inteligenci ve výchově dětí. V neposlední řadě je také matkou tří dětí, partnerkou a věčnou studentkou čehokoli, co se týká lidských vztahů.

Lektorka
Mgr. Mária Heveriová

Mgr. Mária Heveriová vystudovala Léčební pedagogiku na Pedagogické fakultě UK v Bratislavě. Za svou dlouholetou praxi pracovala na základní škole pro děti s poruchami učení a do kontaktu s Montessori se dostala při práci v předškolní třídě zaměřené na integraci dětí s poruchami vývoje. V rámci své soukromé ambulance v Košicích se věnuje diagnostice a programům zaměřených na prevenci, stimulaci, individuální edukaci a reedukaci. Velkou část své práce věnovala dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci. Absolvovala kurzy Montessori pedagogiky a FIE basic, I, II.

Univerzita Pardubice
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

Na základě vlastních teoretických i praktických zkušeností s principy pedagogy Montessori, které jsem získaval po více než 25 let v různých částech světa, mohu s klidným svědomím prohlásit, že pro děti předškolního věku se mi jeví tato pedagogika jako nejefektivnější, a to zvláště proto, že při správné aplikaci nedeformuje přirozený vývoj dítěte a nezakládá tak nebezpečí vzniku poruch chování a učení v budoucím „školním” období života dítěte. Správné uplatňování principů pedagogiky Montessori ve výchově a vzdělávání dítěte předškolního věku vytváří tak dobrý základ nejen pro poměrně klidné překonání puberty, ale spokojené prožití celého života vašeho dítěte.

Lektorka
Mgr. Petra Gamage

Nikdy nezapomenu na svých prvních pár hodin strávených v Montessori třídě. Tiše jsem pozorovala, jak se třídou hemží děti, jak každé pracuje na něčem jiném bez pomoci dospělých. Děti byly klidné, tiché a spokojeně pracovaly. Souběžně tam probíhaly snad všechny předměty, jež si dokážeme představit.

Zástupce Montessori v organizaci SKAV, lektorka
Mgr. Jana Udatná

V Montessori pedagogice mám pořád co objevovat, nechat se překvapovat… prostě mě to baví. Jsem speciální pedagog a učila jsem v Montessori třídě děti s kombinovanými vadami. A s Montessori materiálem je to bavilo a dařilo se jim; principy, které je učí samostatnosti, rozhodování atp. jim pomáhaly stávat se osobnostmi – to je magické a nepřestane mě to fascinovat.

Lektorka
Mgr. Martina Zíková

Jsem manželka skvělého muže - muzikanta, spolu jsme vychovali čtyři děti. Učím v Prachaticích v Montessori třídách, které jsem spoluzakládala. Montessori pedagogice se věnuji od roku 2002. Hledám způsoby, jak dětem co nejlépe, co nejbarevněji a co nejefektivněji zprostředkovat informace o světě tak, aby si na co nejvíc věcí přišly samy, aby pochopily podstatu, nakazily se nadšením a zároveň měly dost pokory, obdivu a poděkování k fungování světa. Jsem autorkou dvou knížek, několika desítek divadelních miniscénářů, organizátorkou přednášek a seminářů, Montessori tábora pro rodiče s dětmi. Snažím se o poctivou cestu, což zahrnuje i občasnou změnu směru.

Lektorka
Mgr. Lenka Štychová

Díky Montessori pedagogice mě mé učitelské poslání začalo více bavit. V Montessori ČR jsem našla spřízněné duše, se kterými se ráda zamýšlím nad pedagogikou, psychologií, životem a nad tím, co nám přináší.

Německo
Bianca Mattern

Montessori pedagožka, blízká spolupracovnice Lore Anderlik. 

Pochází z Pasova v Německu, kde po dlouhých letech praxe vyvinula jedinečný Montessori program pro práci se seniory - Nonna Anna®. Jedná se o inovativní holistický koncept vycházející z její dvacetileté praxe pro péči o osoby s demencí a velmi staré lidi. Je autorkou několika knih na téma Montessori pro seniory, demence a tvůrkyní specifických Montessorii materiálů pro seniory. Videoukázky z její práce najdete na youtube. 

Německo
Marita Gehrke

Po studiu humánní medicíny absolvovala odborné vzdělávání jako pediatrička (pro děti a dorost). Následně pracovala 5 let jako ošetřující lékařka na dětské klinice v nemocnici Berlíně a dalších pět let na dětské chirurgii. Její další profesní postup ji zavedl do dětského centra Paprsek v Mnichově k panu prof. Dr. Hellbrügge a prof. Dr.Vojtovi. Dětské centrum v Mnichově s Akademií pro vývojovou diagnostiku a terapii je prvním sociálním pediatrickým centrem v Německu a modelem pro další sociálně pediatrické centra po celém světě. 

Od roku 1990 přednáší  (dříve také společně s profesorem Hellbrüggeem a profesorem Vojtou) po celém světě na nejrůznějších kongresech a kurzech. V roce 1998 založila vlastní sociální pediatrické centrum na obecní klinice ve Frankfurtu nad Mohanem. To se stalo se jedním z největších středisek v Německu. 

V roce 2010 centrum předala a od té doby se věnuje výhradně výuce doma i v zahraničí. Její přednášky zahrnují oblast neuropediatrie, vývojové diagnostiky a doporučení pro léčbu dětí s vývojovými abnormalitami.

Anglie
Karen Pearce

AMI pedagožka, ředitelka, mentorka a supervizorka anglických Montessori školek. Velmi inspirativně vede svoji školkovou třídu v Brightonu v jižní Anglii. Přednáší o pozorování v Institutu Marie Montessori v Londýně na kurzech navazujících na mezinárodní diplomové kurzy AMI. Lektoruje AMI Montessori kurzy pro věk 3-6 let.

V letech 1990-2008 působila jako ředitelka Londýnské Montessori školky při Institutu Marie Montessori (MMI) pod přímým vedením Hilly Patell. Před několika lety založila společně s několika přáteli Montessori Place, Montessori komunitu pro děti od narození až po dospívající, kde všichni společně působí a snaží se co nejlépe naplňovat vizi Marie Montessori.

Pozorování dětí je její každodenní praxí i zálibou.

Karen má obrovskou praxi, pozorovací cit a velký dar sdílet své 30-ti leté zkušenosti s dětmi, rodiči a pedagogy velmi otevřenou formou bohatou na množství příběhů a zábavných historek

USA
Paul Epstein

Montessori pedagog, lektor, konzultant, supervizor a ředitel Montessori školy v Rochesteru v Minessotě. Paul přednáší na konferencích po celém světě. Během svého života byl průvodce dětem předškolního, školního i středoškolského věku. Vystudoval také kulturní antropologii a je autorem mnoha článků o Montessori. Je autorem a spoluautorem několika knih s Montessori tematikou (The Montessori Way, Learning from Children with the Observation C.O.R.E. a další).

Portoriko
Maria Bengoechea

Maria je Montessori pedagožkou již více než 30 let. Svůj Montessori diplom (AMI) získala v Mexico City. Pracovala jako Montessori pedagožka dlouhá léta v Mexiku a Portoriku a nyní již osmým rokem pracuje u nás v Praze. Kromě Montessori vzdělání má Maria nejrůznější výcviky a certifikáty z oblastí hry na klavír, Kodaly a Orffovy metody, Suzikiho metody hry na klavír a předškolních hudebních programů. Mluví plynně anglicky a španělsky, také francouzsky a německy a učí se i česky.

Rakousko
Deborah Sulovsky

Deborah Sulovsky studovala hudbu a psychologii v Paříži. Hru na klavír, mikrobiologii a genetiku na univerzitách ve Vídni. Je diplomovanou Montessori průvodkyni pro děti ve věku 3-6, 6-12 let a 12-18 let. Praktické zkušenosti získala jako ředitelka Dětského domu ve Vídni a jako koordinátorka programu pro dospívajících (Erdkinderplanu) v Tyrolsku. Od roku 2020 působí v Montessori škole Wörgl v Rakousku jako koordinátor programu pro dospívající žáky.

Od roku 2013 se věnuje výzkumu hudebně didaktického konceptu v Montessori pedagogice.

Od roku 2014 pracuje také jako Montessori lektorka a konzultantka.

Je maminkou čtyř dětí. :-)

Rusko
Victoria Gureeva

Dětská a dorostová psychoterapeutka, autorka článků v oblasti praktické psychologie a psychoanalýzy. Od roku 2005 vede přednášky, semináře a tréninky pro pedagogy a rodiče. Pracovala jako Montessori učitelka, zakladatelka a ředitelka Montessori centra. Victoria je vysokoškolskou pedagožkou a specializuje se na individuální doprovod Montessori pedagogů.

Německo
Ela Eckert

Ela má více než 25 let zkušeností s progresivními školními koncepty. Založila Montessori školu pro děti 6-15 let v Uppsale ve Švédsku, kde pracuje jako ředitelka. Má několik různých výzkumných pozic na katedře pedagogiky na Univerzitě Carl von Ossietzky v Oldenburgu. Již mnoho let se specializuje na Montessori pedagogiku a zejména na koncept kosmické výchovy a programu „Děti Země“. Ve svých výzkumech se věnuje také otázkám inkluze pro studenty se speciálními potřebami.