Jsme Montessori ČR, z.s. a fungujeme od roku 1999. Věříme, že Montessori program je skutečná šance pro každé dítě. Proto jsme se rozhodli šířit Montessori v České republice a podporovat zřizovatele jeslí, školek a škol, pedagogy a rodiče, kteří mají zájem o tento vzdělávací program pro své děti. Chceme přispět k rozvoji alternativního školství v České republice, protože věříme, že každý má právo zvolit si vlastní směr vzdělání, ale i způsob, jakým se chce vzdělávat.
Lidé v Montessori ČR
Lidé v Montessori ČR
PhDr. Miroslava Blažeková, PhD.
PhDr. Miroslava Blažeková, PhD. (1962) pracovala tridsať rokov ako vysokoškolská pedagogička na Katedre hudby na Pedagogickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Špecializuje sa na didaktiku a metodiku hudobnej výchovy v MŠ a ZŠ. Je absolventkou kurzov Orffovho Schulwerku na Univerzite Mozarteum v Salzburgu a kurzov Montessori-pedagogiky pre vek 0 – 3, 3 – 6 a 6 – 12 rokov v Montessori ČR v Prahe. Momentálne vyučuje na konzervatóriu a v základnej umeleckej škole v Nitre, kde vedie elementárnu hudobno-pohybovú výchovu pre 3 – 6-ročné deti. Je lektorkou a organizátorkou tvorivých hudobno-pohybových dielní pre učiteľov hudobnej výchovy rôznych stupňov a typov škôl.
Eva Čubová, DiS.
Evu už od roku 2004 baví objevovat Montessori společně s dětmi. Své objevy začala jako pedagožka v mezinárodní pražské Montessori školce, založila úspěšné Montessori centrum 4 Medvědi, které i dlouhé roky vedla a vzdělávala v něm děti i dospělé. Děti ze školky ji dovedly až do školy, kde mohou společné objevy a radost z nich pokračovat. Po letech praxe ve škole a školce je Eva supervizorkou a mentorkou Montessori tříd, které založila při ZŠ Sdružení a nyní fungují v ZŠ Jeremenkova. Úzce spolupracuje s rodiči, kteří školu podporují.
Vlasta Hillebrandová
"Uvnitř mé učitelské duše byla vždy víra, že lze dělat věci jinak. Vždy jsem pracovala pro jiné neobvyklým způsobem a najednou jsem to viděla a věděla, že TO JE ONO. To jsem hledala a najednou se to přede mnou odvíjelo. Pak už šlo vše ráz na ráz."
Mgr. Marcela Cibulková
Jsem nadšená průvodkyně svých dětí i dětí cizích, partnerka a několikanásobná teta svých neteřinek a synovců. Před osmnácti lety jsme spolu s mým manželem založili třídu MŠ Montessori a o rok později i ZŠ při ZŠ Polabiny 1 v Pardubicích, kde stále učím.
marcela.cibulkova@zsmontepce.cz
Marcelo, jak ses dostala k Montessori pedagogice?
Jak to bývá – přes vlastní děti. První střípky o Montessori pedagogice jsem získala, během vícedenního pobytu s Baby klubem Plaváček. Velmi nás tato pedagogika zaujala, a tak jsem se jela podívat do Prahy do jedné školy, a bylo rozhodnuto. Přesto, že jsem před dětmi učila na střední a vyšší odborné škole, rozhodli jsme se založit pro „naše děti“ Montessori i v Pardubicích.
Proč ses rozhodla Montessori zasvětit svůj život?
Ne, že bych zasvětila život, ale ono to člověka prostě pohltí. Dává mi to smysl, přináší radost a uspokojení.
Proč ses rozhodla spolupracovat s Montessori ČR?
Byla to první společnost v republice a navíc ji vedli nadšenci bez vidiny svého profitu a bohatství, což mě přesvědčilo o tom, že by to mohli vnímat srdcem.
Která oblast Montessori je pro Tebe největší „srdcová záležitost“?
Jako člověka? Asi úcta, vděčnost a obdiv k tvoření. A jako průvodce? Určitě svoboda a smysluplnost.
Čemu se profesně věnuješ kromě práce v Montessori ČR?
Jsem učitelka v Montessori třídě, kterou jsem spolu s dalšími lidmi založila. Jestli jste to už někdy dělali, není potřeba o něčem dalším dlouze hovořit.
Čemu se věnuješ ráda ve volném čase (kromě Montessori)?
Miluju zahradu a přírodu jako takovou, sporty všeho druhu, svého partnera, ruční práce a kutilství. Popravdě, nikdy se nenudím :-).
Jak na Montessori aktivity reaguje Tvůj partner?
Mám takovou přezdívku: DDO (dobrovolný dárce orgánů), ale je milý, hodný a tolerantní :-).
Seznam dosaženého vzdělání a další kvalifikace
- Gymnázium Pardubice (1984-1988)
- Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství matematika – fyzika (1988-1993)
- Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství výpočetní technika (1993-1996)
- Diplomový kurz Montessori pedagogiky v Praze (2002-2003)
- Primary Training (pro věk 2,5-6+) AMI 2011-12 (lektorka Marie Roth, Mnichov)
Praxe
- SPŠE a VOŠ Pardubice, učitelka (1993-1998)
- MŠ Klubíčko, Pardubice – založení Montessori třídy, učitelka MŠ (2004-2005)
- ZŠ Polabiny 1, Pardubice – založení Montessori tříd, učitelka ZŠ (od 2005)
- lektor Montessori pedagogiky pro Společnost Montessori
- výuka anglického jazyka pro soukromníky a firmy (1993-1999)
- člen výboru NOCME – Montessori Europe (2003-2010)
Absolvované kurzy a semináře
- AMI kurz – praktická část Montessori pedagogiky – York, Velká Británie
- FCI a CAE – First Certificate a Certificate of Advanced English v Londýně
- Studium oboru Léčivé rostliny při Farmaceutické fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové
- Kurzy Respektovat a být respektován
- Základní kurz Waldorfské pedagogiky
- Plavání s kojenci a batolaty
- Dětské masáže a aromaterapie II.
- Reiki, Modrá alfa, Sám sobě léčitelem a další
Zahraniční praxe
- příležitostné učení na druhém stupni a středních školách ve Velké Británii (1994-1995)
Simona Livorová
Setkání s odkazem Marie Montessori v roce 2005 změnilo můj život, začala jsem pobývat s dětmi. V jejich společnosti často najdete všechno, co hledáte. Mě se to děje dodnes v Montessori centru Elipsa Pardubice.
Pro Montessori ČR lektoruji kurzy pro rodiče i pedagogy v Čechách i na Slovensku, zaměřuji se na děti od narození do 6-ti let. Montessori principy a filosofii týkající se nejmenších dětí představuji také na kurzech věnovaným dětem od 6 do 12 let. Realizuji také krátké semináře: Početí, Umění, Rukodělné činnosti, Pozorování a refreše jednotlivých oborů.
Odzbrojující je pro mne "síla poprvé" nejmenších dětí. Od 31.10. 2021 mi bylo dopřáno být babičkou Emy. Ema mi ukázala mnoho nového, nová poznání. Těším se z každé chvilky, kdy mohu být v její přítomnosti.
Mgr. Kamila Randáková
Od roku 1997, kdy jsem se zúčastnila prvního Montessori tréninku, jsem byla nadšena touto možností svobody ve škole a tím, že mohu jako učitel být průvodcem s širokým prostorem pro tvořivost a nápady. Mám dost zkušeností také s jinými metodami učitelské práce, ale Montessori přístup je celý systém – pro mě jako pedagoga i rodiče. Ráda jsem se podílela na tom, aby se informace o Montessori cestě rozšířily po celé republice.
Mgr. Kateřina Tomešová
V roce 2007 mě oslovila skupina maminek, které si přály mít v Praze vlastní Montessori hernu. Jako vedoucí mateřského centra jsem vítala každou rodičovskou aktivitu, a tak jsem nebyla proti a na podzim jsme tedy v centru hernu slavnostně otevřely. Velmi brzy jsem zjistila, že potřebuji porozumět tomu, co ty „nové maminky“ se svými dětmi v té „zvláštní“ herně dělají – sedí na koberečcích, pracují s mističkami, látkami, růžovými kostkami, s hrachem, pipetou, hrnečky a jinými „zvláštními hračkami“, děti si nosí tácky... zkrátka úplně nový svět. A já měla potřebu tomu všemu porozumět.
Vlasta Hillebrandová
"Uvnitř mé učitelské duše byla vždy víra, že lze dělat věci jinak. Vždy jsem pracovala pro jiné neobvyklým způsobem a najednou jsem to viděla a věděla, že TO JE ONO. To jsem hledala a najednou se to přede mnou odvíjelo. Pak už šlo vše ráz na ráz."

Mgr. Marcela Cibulková
Jsem nadšená průvodkyně svých dětí i dětí cizích, partnerka a několikanásobná teta svých neteřinek a synovců. Před osmnácti lety jsme spolu s mým manželem založili třídu MŠ Montessori a o rok později i ZŠ při ZŠ
marcela.cibulkova@zsmontepce.cz
Marcelo, jak ses dostala k Montessori pedagogice?
Jak to bývá – přes vlastní děti. První střípky o Montessori pedagogice jsem získala, během vícedenního pobytu s Baby klubem Plaváček. Velmi nás tato pedagogika zaujala, a tak jsem se jela podívat do Prahy do jedné školy, a bylo rozhodnuto. Přesto, že jsem před dětmi učila na střední a vyšší odborné škole, rozhodli jsme se založit pro „naše děti“ Montessori i v Pardubicích.
Proč ses rozhodla Montessori zasvětit svůj život?
Ne, že bych zasvětila život, ale ono to člověka prostě pohltí. Dává mi to smysl, přináší radost a uspokojení.
Proč ses rozhodla spolupracovat s Montessori ČR?
Byla to první společnost v republice a navíc ji vedli nadšenci bez vidiny svého profitu a bohatství, což mě přesvědčilo o tom, že by to mohli vnímat srdcem.
Která oblast Montessori je pro Tebe největší „srdcová záležitost“?
Jako člověka? Asi úcta, vděčnost a obdiv k tvoření. A jako průvodce? Určitě svoboda a smysluplnost.
Čemu se profesně věnuješ kromě práce v Montessori ČR?
Jsem učitelka v Montessori třídě, kterou jsem spolu s dalšími lidmi založila. Jestli jste to už někdy dělali, není potřeba o něčem dalším dlouze hovořit.
Čemu se věnuješ ráda ve volném čase (kromě Montessori)?
Miluju zahradu a přírodu jako takovou, sporty všeho druhu, svého partnera, ruční práce a kutilství. Popravdě, nikdy se nenudím :-).
Jak na Montessori aktivity reaguje Tvůj partner?
Mám takovou přezdívku: DDO (dobrovolný dárce orgánů), ale je milý, hodný a tolerantní :-).
Seznam dosaženého vzdělání a další kvalifikace
- Gymnázium Pardubice (1984-1988)
- Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství matematika – fyzika (1988-1993)
- Přírodovědecká fakulta UP Olomouc – učitelství výpočetní technika (1993-1996)
- Diplomový kurz Montessori pedagogiky v Praze (2002-2003)
- Primary Training (pro věk 2,5-6+) AMI 2011-12 (lektorka Marie Roth, Mnichov)
Praxe
- SPŠE a VOŠ Pardubice, učitelka (1993-1998)
- MŠ Klubíčko, Pardubice – založení Montessori třídy, učitelka MŠ (2004-2005)
- ZŠ Polabiny 1, Pardubice – založení Montessori tříd, učitelka ZŠ (od 2005)
- lektor Montessori pedagogiky pro Společnost Montessori
- výuka anglického jazyka pro soukromníky a firmy (1993-1999)
- člen výboru NOCME – Montessori Europe (2003-2010)
Absolvované kurzy a semináře
- AMI kurz – praktická část Montessori pedagogiky – York, Velká Británie
- FCI a CAE – First Certificate a Certificate of Advanced English v Londýně
- Studium oboru Léčivé rostliny při Farmaceutické fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové
- Kurzy Respektovat a být respektován
- Základní kurz Waldorfské pedagogiky
- Plavání s kojenci a batolaty
- Dětské masáže a aromaterapie II.
- Reiki, Modrá alfa, Sám sobě léčitelem a další
Zahraniční praxe
- příležitostné učení na druhém stupni a středních školách ve Velké Británii (1994-1995)
Simona Livorová
Setkání s odkazem Marie Montessori v roce 2005 změnilo můj život, začala jsem pobývat s dětmi. V jejich společnosti často najdete všechno, co hledáte. Mě se to děje dodnes v Montessori centru Elipsa Pardubice.
Pro Montessori ČR lektoruji kurzy pro rodiče i pedagogy v Čechách i na Slovensku, zaměřuji se na děti od narození do 6-ti let. Montessori principy a filosofii týkající se nejmenších dětí představuji také na kurzech věnovaným dětem od 6 do 12 let. Realizuji také krátké semináře: Početí, Umění, Rukodělné činnosti, Pozorování a refreše jednotlivých oborů.
Odzbrojující je pro mne "síla poprvé" nejmenších dětí. Od 31.10. 2021 mi bylo dopřáno být babičkou Emy. Ema mi ukázala mnoho nového, nová poznání. Těším se z každé chvilky, kdy mohu být v její přítomnosti.
Ivana Procházková
Je lektorkou emoční inteligence dětí, nejrůznějšího vzdělávání pro rodiče i pro odbornou veřejnost. Vystudovala speciální pedagogiku, založila první Montessori jesle v Brně, roky se věnuje poradenské a terapeutické práci dětí a jejich rodin. Za stěžejní v životě dětí pokládá období od početí do 3 let, kterému se také nejvíce věnuje, a mimo to také vztahy z blízkého okolí dítěte. Je spoluautorkou knihy S láskou i rozumem aneb využijte emoční inteligenci ve výchově dětí. V neposlední řadě je také matkou tří dětí, partnerkou a věčnou studentkou čehokoli, co se týká lidských vztahů.
Eva Folbergerová
Maminka dvou holčiček v současné době na rodičovské dovolené. Jsem vystudovaná dětská sestra a porodní asistentka, raději ale používám termín porodní bába. V mezidobí, než mi otevřeli obor na vysoké škole, jsem studovala fyzioterapii. Od malička jsem chtěla jednou pracovat s miminky a vždy mě zajímalo vše kolem nich. Svou kvalifikaci jsem si rozšiřovala dalším studiem, tak o sobě můžu napsat, že jsem laktační poradkyně, lektorka nošení dětí a kontaktního rodičovství, lektorka babymasáží, instruktorka plavání kojenců a batolat, instruktorka cvičení dětí a cvičení těhotných, lektorka aktivní a vědomé přípravy k těhotenství a mateřství. Díky tomu jsem vždy při své práci vedla různé kurzy pro těhotné ženy s partnery a maminky s dětmi. 15 let jsem pracovala v Pardubické porodnici na oddělení fyziologických novorozenců. Energii dobíjím u ručních prací, na zahrádce na chatě a při plavání.
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
Na základě vlastních teoretických i praktických zkušeností s principy pedagogy Montessori, které jsem získaval po více než 25 let v různých částech světa, mohu s klidným svědomím prohlásit, že pro děti předškolního věku se mi jeví tato pedagogika jako nejefektivnější, a to zvláště proto, že při správné aplikaci nedeformuje přirozený vývoj dítěte a nezakládá tak nebezpečí vzniku poruch chování a učení v budoucím „školním” období života dítěte. Správné uplatňování principů pedagogiky Montessori ve výchově a vzdělávání dítěte předškolního věku vytváří tak dobrý základ nejen pro poměrně klidné překonání puberty, ale spokojené prožití celého života vašeho dítěte.
PhDr. Marek Herman

PhDr. Olga Doležalová
Mgr. Jana Udatná
Ing. Jana Salajová
Mgr. Dagmar Rubášová
Deborah Sulovsky
Deborah Sulovsky studovala hudbu a psychologii v Paříži. Hru na klavír, mikrobiologii a genetiku na univerzitách ve Vídni. Je diplomovanou Montessori průvodkyni pro děti ve věku 3-6, 6-12 let a 12-18 let. Praktické zkušenosti získala jako ředitelka Dětského domu ve Vídni a jako koordinátorka programu pro dospívajících (Erdkinderplanu) v Tyrolsku. Od roku 2020 působí v Montessori škole Wörgl v Rakousku jako koordinátor programu pro dospívající žáky.
Od roku 2013 se věnuje výzkumu hudebně didaktického konceptu v Montessori pedagogice.
Od roku 2014 pracuje také jako Montessori lektorka a konzultantka.
Je maminkou čtyř dětí. :-)