"The Big Picture"
Učení je pro Anežku něco jako puzzle. Obrázek na krabici dává každému dílku svůj smysl. V Montessori nepostupujeme od jednotlivostí k celku, ale naopak. Školní rok začíná vždy vyprávěním Velkých příběhů. Děti příběhy milují. Máme jich připraveno 6: O vzniku vesmíru, O vývoji života na zemi, O příchodu člověka, O komunikaci a matematice, O písmu a O lidském těle. „Velké“ se nejmenují náhodou. Jsou plné velkých obrazů, propojených celků, velkých otázek, velkého úžasu a velkých výzev. Odkud pocházíme? Z čeho jsou hvězdy? Co je dobré a co špatné? Jak stará je geometrie? Jaká je moje role? A teď máte práci na zbylých 9 měsíců.
Anežka s Eliškou zkoumají časovou osu vývoje života na Zemi.
Úžas a údiv = učení
Není to žádná sranda, zaujmout školní dítě. V Montessori víme, že děti potřebují jistou (velkou) porci vjemů a zážitků týkajících se nových znalostí a konceptů. Takové věci jim velmi usnadňují růst. Proto se snažíme být opravdu působiví. Třeba některé naše časové osy jsou desítky metrů dlouhé, a když je chcete použít, jedna místnost obvykle nestačí. To zkrátka jen tak nezapomenete. Ve snaze ohromit děti jsme opravdu dobří. :-)
Jsou starší motýli, nebo dinosauři? Jak zkameněl trilobit?
Klíče k pochopení světa
Anežka nedělí svět na český jazyk, matematiku, dějepis a zeměpis. Svět tak ani nefunguje. Fakta, která děti potřebují dostat od pedagoga, předáváme pomocí klíčových lekcí. Tyto klíče otvírají možnosti zkoumání a objevování jednoho tématu. Například – co potřebují rostliny, aby přežily. Anežka dostává klíčové lekce v malé skupince asi pěti dětí, a může se tak velmi snadno doptat a ihned reagovat.
Další a další otázky. Tady jsou některé odpovědi.
Ven!
Protože ani Anežčina třída neobsahuje odpovědi na všechny otázky, které si děti pokládají, zkoumání se musí rozšířit za hranice třídy – ven. Malé skupinky vyrážejí za dobrodružstvím, potřebují získat další informace, setkat se s odborníky. Plánují exkurze, místa k navštívení, cestu tam i zpět. Výpravy umožňují setkání s realitou a vhled do společenského uspořádání a fungování.
A pak došlo i na výpravu. Na Barrandově se trilobiti dají najít dodnes.
...a nechte to na nich
Ostatní už je na Anežce. Vyhledávání, porovnávání, formulování, ověřování, pozorování. Tyto děti objevují fotosyntézu, rostlinné buňky, význam a funkci jednotlivých částí rostlin ale také neviditelné prvky uhlík, vodík a mnohé další. Aby na to všechno přišly, musí se pokoušet dívat na věci jinak, inovovat, nikoliv standardizovat. Není to lehké, ale o to je to kvalitnější. A hlavně nepřestává to pak bavit!
Anežka si rozbalila svoji vlastní osu. Potřebuje update.
Toto je realita
A k čemu mi to bude? Pamatujete si tu otázku? Napojení na realitu je klíčovým momentem Montessori od narození dítěte po dospělost. Z reality vždy vycházíme, realitu používáme i měníme. Proto to děláme. Začíná to přípravou svačinky, pokračuje výpravou do muzea nebo plánováním výletu a končí vynálezem Wikipedie či Googlu. Nejde o nic míň než o lepší svět. Těmto dětem bude patřit.
Sem to patří. A hvězdice je tam.
„Musíte se snažit dát dítěti to, po čem touží: porozumění světu, jak funguje a jaký to má vliv na život a projevy lidskosti.“