Jsou všechny principy Montessori pedagogiky stejně důležité - nejde spíše o jakýsi dogmatismus?

Pedagogika Montessori je ucelený a propracovaný výchovně vzdělávací program – její principy můžeme přirovnat k základním kamenům nějaké stavby – jakmile některý vytáhnete, odstraníte – stavba se třeba ještě nezřítí, ale povážlivě se nakloní, začne praskat, už není zcela bezpečná. Základní principy systému podle Montessori vycházejí z potřeb samotného dítěte, jsou pečlivě sestaveny a provázány. Vyplatí se jimi řídit, protože pomáhají připravit směrem k dítěti bezpečné, vstřícné, svobodné a podnětné prostředí.


Nedostatky nejsou v principech, ale v nás dospělých, v našich osobnostních možnostech, v kvalitě prostředí, které dokážeme připravit. Možná leccos ještě nedokážeme úplně pochopit, protože i když je Montessori filozofie systém, který vznikal před 100 lety, je v mnohém velmi nadčasový a napřed před současnými trendy například školské reformy u nás.


Každá pravidla a principy můžeme pojmout dogmaticky nebo tvořivě. Dogmatismus může pramenit třeba z nejistoty, zda dělám vše správně. Děti samy jsou zrcadlo a na nich nejlépe poznáme, zda je vše v pořádku, nebo někde ještě děláme chyby – jakmile „děti zlobí, neučí se, nebaví je to“, je to vždy signál pro nás dospělé analyzovat co a jak děláme (a také jsme už dříve dělali v rodině) a jak bychom mohli dělat věci jinak, aby to dětem pomohlo. Je to cesta tvořivého přístupu, kdy nad vším přemýšlíme, konfrontujeme vše navzájem a používáme to, co je v souladu se základními principy a dětem prospěšné. Při tvorbě Montessori prostředí je také doporučeno neplánovat postupné zavádění jednotlivých principů, ale snažit se připravit celý plán najednou!


Na práci vychovatele a učitele v prostředí podle Montessori jsou kladeny velké nároky. Má být diagnostik – pozorovat děti a zaznamenávat jejich pokrok i to, co pro ně není snadné; tvořit připravené prostředí, podle svých pozorování aktuálně připravovat pomůcky, úkoly, učební materiál a výzvy dětem na míru; odborník - pracovat na sobě profesně i osobnostně. Montessori principy můžeme využívat jako „moderní strategii“, která ukazuje přirozenou a zdravou cestu k dítěti, dává návody k organizaci vzdělávání, ukazuje lidstvu možnosti do budoucna.