Pro děti z Montessori MŠ není problém se naladit na pravidla v nové škole, jen je škoda, pokud nevyužijí v novém systému svoje individuální dovednosti a možnosti a nemohou se dál rozvíjet svým vlastním tempem. Děti z 5. ročníků se plynule zapojují do výuky v 6. třídě jiného systému nebo úspěšně nastupují na osmiletá gymnázia.
Děti se dokážou dobře přizpůsobovat novému řádu nebo sytému, kde jasně a srozumitelně platí nová pravidla. Děti, které se od mateřské školy po 5. ročník základní školy učí v Montessori systému, nežijí “ve skleníku” - chodí na kroužky, soutěží při sportech, znají známky a jiný způsob práce z vyprávění svých kamarádů. Stejně tak, jako když jsou na víkendu u prarodičů a respektují jejich pravidla a po návratu domů zase ta domácí, tak obdobně se naladí na pravidla v nové škole, není to pro ně problém. Jen je škoda, pokud nevyužijí v novém systému svoje individuální dovednosti a možnosti a nemohou se dál rozvíjet svým vlastním tempem (musí například v postupu v učení čekat na ostatní, soutěžit tam, kde ke splnění úkolu ještě nemají potřebné zkušenosti, dostávají známky a odměny, i když dokážou pracovat pro samotnou radost a uspokojení z dobré práce, nemohou spolupracovat s ostatními; podílet se na plánování svého učení atd.).
Děti z 5. ročníků se plynule zapojují do výuky v 6. třídě jiného systému nebo úspěšně nastupují na osmiletá gymnázia. Všeobecně máme potvrzeno, že děti mají dobré partnerské jednání, dokážou spolupracovat nebo pracovat samostatně, diskutovat, nebojí se zeptat, připravují se na vyučování také doma a přistupují ke spolužákům, pedagogům a školní práci se zájmem, vstřícným a optimistickým naladěním. Samozřejmě podle svých osobnostních individuálních dispozic a také rozdílného výukového zaměření (dle odlišností v ŠVP). V posledních letech navíc vznikají V ČR Montessori třídy i na druhém stupni základních škol.