Jaká je role rodičů ve spolupráci se školou?

Spolupráce rodičů a učitele hraje v Montessori prostředí klíčovou roli.


Právě pro principy, jako možnost výběru, individuální činnost dítěte, systém sebehodnocení dětí a hodnocení bez porovnávání, je téměř podmínkou, aby se rodiče o školní práci dítěte sami aktivně zajímali a na učitele se obraceli se svými nejistotami. Rodič zná své dítě nejlépe a vidí doma, na jeho školní přípravě, jak si vede, zda dělá pokroky podle svých možností, slyší dítě o dění ve škole vyprávět. Máme dobré zkušenosti s tím, když učitel nesnadnosti a porušování pravidel dítěte řeší společně s rodiči a společně hledají nevhodnější řešení, jak dítěti pomoci.


Rodiče nemají v Montessori škole porovnávací hodnocení práce dítěte klasifikací, ale potřebují informace o školní práci a pohodě svého dítěte jiným způsobem. Pro rodiče je důležité, aby měli možnost přijít do třídy za dítětem, prohlédnout si jeho portfolio, podívat se na jeho práci, pobýt ve škole třeba v době vyučování a vnímat, jak je dítě ve škole spokojeno.


Další spolupráce - společné mimoškolní akce dětí a rodičů, účast rodičů na školních aktivitách, třídní schůzky v příjemné atmosféře a povídáním o tom, co rodiče zajímá, ukázka způsobů práce dětí nebo specifických pomůcek rodičům, záleží na osobnosti každého učitele a důvěře a snaze samotných rodičů a určitě přispívají k přátelské atmosféře mezi rodiči a mezi rodiči a školou.