Je vhodné prostředí Montessori škol(k)y nebo školy také pro hyperaktivní dítě?

I přes možné počáteční obtíže jsou Montessori škol(k)y vhodné také pro hyperaktivní děti. Právě prostředí a systém práce v Montessori třídě pomáhá k soustředění, zklidnění a úspěchu ve školní práci. Důležitá je vždy spolupráce učitele s rodinou dítěte.

Hyperaktivní děti, které chtějí být aktivní a mají touhu poznávat, můžeme zaujmout vytvořením připraveného prostředí - to dítěti umožňuje pracovat samostatně a vlastním (rychlým či pomalým) tempem. V takovém prostředí si dítě vybere úkol, který odpovídá jeho možnostem a může se věnovat aktivitě, která ho zaujala, bez přerušení podle své potřeby. Zvolit si čas k relaxaci nebo změně, manipulovat s předměty a pohybovat se, pracovat u stolku nebo na koberci, samostatně si vzít materiál z police a opět ho vrátit zpět.

Dětem, které se stále ohlížejí po druhých a nedokážou se déle soustředit, pomůže právě možnost pracovat nerušeně „bez zvonění“; chvíli se třeba jen dívat, jak pracují kamarádi a být v prostředí, kde ohleduplnost a respektování pravidel jsou samozřejmostí.

Specifické jsou v Montessori systému také aktivity v rámci „cvičení ticha“, které pomáhají k soustředění a zklidnění.

Učitel však nemůže zajistit úplně vše - důležitá je spolupráce s rodinou dítěte. Učitel i rodič potřebuje trpělivost a snahu pomoci dítěti (ne si na něj jen stěžovat), ale také domluvit se na hranicích a pravidlech. Je třeba zajistit, aby jedno dítě nerušilo práci ostatních, a také, aby při začlenění dětí se specifickými problémy bylo zachováno vyvážené prostředí celé třídy.