2015
  • Pořádáme a plánujeme přednášky a semináře se světově známými Montessori osobnostmi: Lore Anderlik, Paul Epstein, Ela Eckert, Victoria Gureeva
  • Spolupracujeme se Slovenskou Asociáciou Montessori
  • V rámci projektu Rozvoj pedagogů mateřských škol Montessori navštěvujeme Montessori školky v osmi zemích EU - díky projektu navazujeme užší spolupráci a s anglickou, německou a holandskou národní asociací Montessori
  • S podporou MŠMT realizujeme projekt Metodika polytechnického vzdělávání v předškolním vzdělávání s využitím principů pedagogiky Montessori
  • Prezentujeme program Montessori a jeho praxi v MŠ a ZŠ na konferencích a informačních akcích s tématem vzdělávání, pokračujeme ve spolupráci se SŠ a VŠ
  • Pro podporu vzdělávání pedagogů a rodičů organizujeme rozsáhlou knihovnu s možností zapůjčování studijní literatury a závěrečných prací studentů diplomových kurzů
  • Za podpory PT Projectu vydáváme publikaci Co je Montessori - brožura představuje Montessori metodu srozumitelnou formou pomocí příběhů dětí
  • Měníme právní formu, logo, členy vedení a název
  • Zahajujeme 4 nové diplomové kurzy, 2 pro práci s dětmi ve věku 3 - 6 let, 2 pro věk. skupinu 6 - 12 let
1997
  • 1. vzdělávací kurz Montessori v ČR: Integrated education - preprimary training (agens 3-6) in Montessori philosophy v ČR; veden lektorkami AMS z USA
  • Mateřská škola v Jablonci nad Nisou byla zařazena do sítě škol jako Montessori
1998
  • Založení Společnosti Montessori ČR o.p.s.
    PhDr. Jitka Brunclíková založila a řídila Společnost v letech 1998 - 2010.
  • Brunclikova
  • S prvky Montessori začínají v ČR v MŠ Kladno, soukromé MŠ a ZŠ Praha 14.
  • Český překlad knihy Marie Montessori, publikace s podporou paní Carol Ann Hontz, Karla Rýdla, Jiřího Plachého, Společnosti Montessori.
  • 98 preklad
1999
  • Vzdělávání pokračuje: Integrated education - primary training (agens 6-9) in Montessori philosophy
  • Karel Rýdl vydává publikaci Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori s podporou Společnosti Montessori.
  • Rydl
2000
  • 1. český Národní diplomový kurz Montessori Společnosti Montessori Univerzita Karlova lektoři z evropských zemí, Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
2001
  • Pokračují národní kurzy: Vzdělávací kurzy Montessori pro práci s dětmi v MŠ ve spolupráci českého týmu se zahraničními lektory
  • Český překlad knihy Marie Montessori Objevování dítěte, publikace s podporou paní Carol Ann Hontz, Karla Rýdla, Jiřího Plachého, Společnosti Montessori
  • 01 preklad
  • Vzniká u nás symbol pro částici - další slovní druh v češtině
2003
  • Český překlad knihy Marie Montessori Absorbující mysl, publikace s podporou paní Carol Ann Hontz, Karla Rýdla, Jiřího Plachého, Společnosti Montessori
  • 03 preklad
2005
  • Organizovali jsme mezinárodní konferenci Montessori Europe v Praze
  • Koordinujeme společné sestavení ŠVP pro třídy ZŠ s Montessori programem
2007
  • Karel Rýdl vydává publikaci Metoda Montessori pro naše dítě (foto Kamila Randáková: Montessori třídy MŠ a ZŠ Kladno) s podporou Společnosti Montessori
  • Metoda Montessori pro naše dítě
2010
  • Nové projekty na podporu Montessori praxe: Šance Montessori, Montessori Inkluze - program pro inkluzi, Leknín - LEktor KomuNitního INdividualizovaného vzdělávání, Rozvoj pedagogů MŠ
2011
  • Předáváme program Kosmická výchova o škole s dětmi 6 – 12 let
  • Podíleli jsme se na organizaci prvního mezinárodního tréninku v ČR akreditací AMI
  • Zpravodaj Montessori pro zájemce bezplatně v elektronické verzi (redakce: Dita Dlouhá a tým Společnosti Montessori)
  • Český překlad knihy Marie Montessori Od dětství k dospívání, publikace s podporou Společnosti Montessori
  • Od dětství k dospívání
2012
  • Český překlad knihy Marie Montessori Tajuplné dětství (2. vydání), publikace s podporou Společnosti Montessori
  • Tajuplné dětství
  • Začínají semináře Montessori terapie v Praze
  • Začínáme s programy Montessori cestou o dětech 0 – 3 roky
  • Zapojili jsme se do kampaně Česko mluví o vzdělávání
2013
  • Hlásíme se ke kampani Podporujeme učitele, aby: „Každý den každé dítě zažilo ve škole úspěch..“
  • Předáváme informace studentům VŠ a SŠ pedagogických škol
  • Sdílíme zkušenosti programu Děti Země o dospívajících 12-15 let
2014
  • Stěhování Společnosti Montessori z Libuše do Modřan
  • Český překlad knihy o Montessori terapii Cesta k inkluzi, publikace s podporou Společnosti Montessori
  • knihy cesta k inkluzi
  • 30. národní Vzdělávací kurz Montessori, evidováno přes 500 vydaných osvědčení účastníkům kurzů
Lektorka
PhDr. Miroslava Blažeková, PhD.

PhDr. Miroslava Blažeková, PhD. (1962) pracovala tridsať rokov ako vysokoškolská pedagogička na Katedre hudby na Pedagogickej fakulte Univerzity Konštantína  Filozofa v Nitre. Špecializuje sa na didaktiku a metodiku hudobnej výchovy v MŠ a ZŠ. Je absolventkou kurzov Orffovho Schulwerku na Univerzite Mozarteum v Salzburgu a kurzov Montessori-pedagogiky pre vek 0 – 3, 3 – 6 a 6 – 12 rokov v Montessori ČR v Prahe. Momentálne vyučuje na konzervatóriu a v základnej umeleckej škole v Nitre, kde vedie elementárnu hudobno-pohybovú výchovu pre 3 – 6-ročné deti. Je lektorkou a organizátorkou tvorivých hudobno-pohybových dielní pre učiteľov hudobnej výchovy rôznych stupňov a typov škôl.

Lektorka
Mgr. Mária Heveriová

Mgr. Mária Heveriová vystudovala Léčební pedagogiku na Pedagogické fakultě UK v Bratislavě. Za svou dlouholetou praxi pracovala na základní škole pro děti s poruchami učení a do kontaktu s Montessori se dostala při práci v předškolní třídě zaměřené na integraci dětí s poruchami vývoje. V rámci své soukromé ambulance v Košicích se věnuje diagnostice a programům zaměřených na prevenci, stimulaci, individuální edukaci a reedukaci. Velkou část své práce věnovala dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci. Absolvovala kurzy Montessori pedagogiky a FIE basic, I, II.

Zjistit víc
Montessori základní škola Archa
Eva Houdková, DiS.

Evu už více než 13 let baví objevovat Montessori společně s dětmi. Své objevy začala jako pedagožka v mezinárodní pražské Montessori školce, založila úspěšné Montessori centrum 4 Medvědi, které i dlouhé roky vedla a vzdělávala v něm děti i dospělé. Děti ze školky ji dovedly až do školy, kde mohou společné objevy a radost z nich pokračovat. Po letech praxe ve škole a školce je Eva supervizorkou a mentorkou Montessori tříd, které založila při ZŠ Sdružení a nyní fungují v ZŠ Jeremenkova. Úzce spolupracuje s rodiči, kteří školu podporují.

Zjistit víc
Lektorka
Vlasta Hillebrandová

"Uvnitř mé učitelské duše byla vždy víra, že lze dělat věci jinak. Vždy jsem pracovala pro jiné neobvyklým způsobem a najednou jsem to viděla a věděla, že TO JE ONO. To jsem hledala a najednou se to přede mnou odvíjelo. Pak už šlo vše ráz na ráz."

Autorka knihy "Montessori inspirace pro mateřské školy" (vydáno 2020). Objednávat můžete na e-mailu: montessori.jbc@seznam.cz

Zjistit víc
Lektorka
Mgr. Marcela Cibulková

Jsem nadšená průvodkyně svých dětí i dětí cizích, partnerka a několikanásobná teta svých neteřinek a synovců. Před osmnácti lety jsme spolu s mým manželem založili třídu MŠ Montessori a o rok později i ZŠ při ZŠ Polabiny 1 v Pardubicích, kde stále učím.

Zjistit víc
Lektorka
Simona Livorová

Setkání s odkazem Marie Montessori v roce 2005 zásadně změnilo můj život, začala jsem pracovat s dětmi. To člověka hodně promění:-). V Montessori centru Elipsa Pardubice stále v jejich společnosti pobývám. Pro Montessori ČR lektoruji kurzy pro rodiče i pedagogy od narození do 6-ti let v Čechách i na Slovensku. Naprosto odzbrojující je pro mne "síla poprvé" nejmenších dětí 0-2,5 a mým mottem je "ideálně se setkat s rodiči už před početím". Mám báječného muže a dceru:-).

Zjistit víc
Lektorka, metodička
Mgr. Kamila Randáková

Od roku 1997, kdy jsem se zúčastnila prvního Montessori tréninku, jsem byla nadšena touto možností svobody ve škole a tím, že mohu jako učitel být průvodcem s širokým prostorem pro tvořivost a nápady. Mám dost zkušeností také s jinými metodami učitelské práce, ale Montessori přístup je celý systém – pro mě jako pedagoga i rodiče. Ráda jsem se podílela na tom, aby se informace o Montessori cestě rozšířily po celé republice.

Zjistit víc
Lektorka
Mgr. Petra Gamage

Nikdy nezapomenu na svých prvních pár hodin strávených v Montessori třídě. Tiše jsem pozorovala, jak se třídou hemží děti, jak každé pracuje na něčem jiném bez pomoci dospělých. Děti byly klidné, tiché a spokojeně pracovaly. Souběžně tam probíhaly snad všechny předměty, jež si dokážeme představit.

Zjistit víc
Lektorka
Mgr. Kateřina Tomešová

V roce 2007 mě oslovila skupina maminek, které si přály mít v Praze vlastní Montessori hernu. Jako vedoucí mateřského centra jsem vítala každou rodičovskou aktivitu, a tak jsem nebyla proti a na podzim jsme tedy v centru hernu slavnostně otevřely. Velmi brzy jsem zjistila, že potřebuji porozumět tomu, co ty „nové maminky“ se svými dětmi v té „zvláštní“ herně dělají – sedí na koberečcích, pracují s mističkami, látkami, růžovými kostkami, s hrachem, pipetou, hrnečky a jinými „zvláštními hračkami“, děti si nosí tácky... zkrátka úplně nový svět. A já měla potřebu tomu všemu porozumět.

Zjistit víc
Zástupce Montessori v organizaci SKAV, lektorka
Mgr. Jana Udatná

V Montessori pedagogice mám pořád co objevovat, nechat se překvapovat… prostě mě to baví. Jsem speciální pedagog a učila jsem v Montessori třídě děti s kombinovanými vadami. A s Montessori materiálem je to bavilo a dařilo se jim; principy, které je učí samostatnosti, rozhodování atp. jim pomáhaly stávat se osobnostmi – to je magické a nepřestane mě to fascinovat.

Zjistit víc
Lektorka
Mgr. Martina Zíková

Jsem manželka skvělého muže - muzikanta, spolu jsme vychovali čtyři děti. Učím v Prachaticích v Montessori třídách, které jsem spoluzakládala. Montessori pedagogice se věnuji od roku 2002. Hledám způsoby, jak dětem co nejlépe, co nejbarevněji a co nejefektivněji zprostředkovat informace o světě tak, aby si na co nejvíc věcí přišly samy, aby pochopily podstatu, nakazily se nadšením a zároveň měly dost pokory, obdivu a poděkování k fungování světa. Jsem autorkou dvou knížek, několika desítek divadelních miniscénářů, organizátorkou přednášek a seminářů, Montessori tábora pro rodiče s dětmi. Snažím se o poctivou cestu, což zahrnuje i občasnou změnu směru.

Zjistit víc
Lektorka
Mgr. Lenka Štychová

Díky Montessori pedagogice mě mé učitelské poslání začalo více bavit. V Montessori ČR jsem našla spřízněné duše, se kterými se ráda zamýšlím nad pedagogikou, psychologií, životem a nad tím, co nám přináší.

Zjistit víc
Členka vedení, lektorka
Vlasta Hillebrandová

"Uvnitř mé učitelské duše byla vždy víra, že lze dělat věci jinak. Vždy jsem pracovala pro jiné neobvyklým způsobem a najednou jsem to viděla a věděla, že TO JE ONO. To jsem hledala a najednou se to přede mnou odvíjelo. Pak už šlo vše ráz na ráz."

Autorka knihy "Montessori inspirace pro mateřské školy" (vydáno 2020). Objednávat můžete na e-mailu: montessori.jbc@seznam.cz

Zjistit víc
Členka vedení, lektorka
Mgr. Marcela Cibulková

Jsem nadšená průvodkyně svých dětí i dětí cizích, partnerka a několikanásobná teta svých neteřinek a synovců. Před osmnácti lety jsme spolu s mým manželem založili třídu MŠ Montessori a o rok později i ZŠ při ZŠ Polabiny 1 v Pardubicích, kde stále učím.

Zjistit víc
Členka vedení, lektorka
Simona Livorová

Setkání s odkazem Marie Montessori v roce 2005 zásadně změnilo můj život, začala jsem pracovat s dětmi. To člověka hodně promění:-). V Montessori centru Elipsa Pardubice stále v jejich společnosti pobývám. Pro Montessori ČR lektoruji kurzy pro rodiče i pedagogy od narození do 6-ti let v Čechách i na Slovensku. Naprosto odzbrojující je pro mne "síla poprvé" nejmenších dětí 0-2,5 a mým mottem je "ideálně se setkat s rodiči už před početím". Mám báječného muže a dceru:-).

Zjistit víc
Lektorka
Eva Hrdličková

Maminka dvou holčiček v současné době na rodičovské dovolené. Jsem vystudovaná dětská sestra a porodní asistentka, raději ale používám termín porodní bába. V mezidobí, než mi otevřeli obor na vysoké škole, jsem studovala fyzioterapii. Od malička jsem chtěla jednou pracovat s miminky a vždy mě zajímalo vše kolem nich. Svou kvalifikaci jsem si rozšiřovala dalším studiem, tak o sobě můžu napsat, že jsem laktační poradkyně, lektorka nošení dětí a kontaktního rodičovství, lektorka babymasáží, instruktorka plavání kojenců a batolat, instruktorka cvičení dětí a cvičení těhotných, lektorka aktivní a vědomé přípravy k těhotenství a mateřství. Díky tomu jsem vždy při své práci vedla různé kurzy pro těhotné ženy s partnery a maminky s dětmi. 15 let jsem pracovala v Pardubické porodnici na oddělení fyziologických novorozenců. Energii dobíjím u ručních prací, na zahrádce na chatě a při plavání.

Lékař, politik
MUDr. Martin Jan Stránský, M.D, FACP

Martin Jan Stránský se narodil v roce 1956 v New Yorku do významné československé rodiny. Jeho otec Jan založil společně s Pavlem Tigridem československou sekci Rádia Svobodná Evropa, děda Jaroslav založil časopis Přítomnost, byl ministrem spravedlnosti (1945) a poté školství v letech 1946 až 1948, pradědeček Adolf založil Lidové noviny a byl prvním ministrem obchodu Československa.

V roce 1978 získal bakalářský titul v oboru Dějiny umění na Columbia University v New Yorku.V roce 1983 promoval na lékaře na St. George´s University v Grenadě.Po získání dvou atestací v interním lékařství a neurologii začal MUDr. Stránský praktikovat neurologii a vyučovat na Yaleské univerzitě, kde je dodnes primářem. Po roce 1989 se „vrátil“ do vlasti, obnovil časopis Přítomnost, založil Polikliniku na Národní, program výměn vědců mezi Yaleskou a Karlovou univerzitou a Prague Selective, největší letní program pro studenty medicíny na světě. Vzhledem k jeho zkušenostem je poradcem ve zdravotnictví ministrům a organizacím po celém světě. V roce 2014 založil kancelář Ombudsman pro zdraví, z. ú., a již dříve i nadační fondy pro podporu výuky v žurnalistice a občanských práv. Je iniciátorem a realizátorem pomníku Milady Horákové ve Sněmovní ulici v Praze. V 2019 vydal knihu Deník doktora z Mrnic, která zobrazuje tragikomické aspekty české společnosti.

Spolu s uvedenými aktivitami, které koordinuje jeho kolektiv, se MUDr. Stránský převážně věnuje neurologickým dopadům moderní technologie na lidský mozek a na lidskou budoucnost. Na toto téma přednáší v současnosti po celém světě.

Univerzita Pardubice
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

Na základě vlastních teoretických i praktických zkušeností s principy pedagogy Montessori, které jsem získaval po více než 25 let v různých částech světa, mohu s klidným svědomím prohlásit, že pro děti předškolního věku se mi jeví tato pedagogika jako nejefektivnější, a to zvláště proto, že při správné aplikaci nedeformuje přirozený vývoj dítěte a nezakládá tak nebezpečí vzniku poruch chování a učení v budoucím „školním” období života dítěte. Správné uplatňování principů pedagogiky Montessori ve výchově a vzdělávání dítěte předškolního věku vytváří tak dobrý základ nejen pro poměrně klidné překonání puberty, ale spokojené prožití celého života vašeho dítěte.

Zelená školka Montessori MŠ s lesními prvky, Kladno
Ing. Markéta Lážnovská

Pedagogika M. Montessori je mi blízká, tak jako prvky lesní pedagogiky. Jsem lektorkou projektu Leknín a lektoruji programy polytechniky pro pedagogy v mateřských školách. Absolvovala  jsem akreditovaný kurz pro práci s dětmi ve volném čase. Vystudovala jsem předškolní pedagogiku a nyní studuji diplomový kurz Montessori pro děti 3-6 let.

Lektorka
Mgr. Martina Štanclová

Přínos pedagogiky Marie Montessori pro děti vidím v jejich svobodném rozvoji, chuti učit se nové věci a poznávat svět. Na řadě dětí, které prošly mýma rukama vidím, jak tato pedagogika může obohatit každého, kdo se jí začne zabývat. Je to celoživotí cesta pro děti, ale i dospělé.

Zjistit víc
Německo
Bianca Mattern

Montessori pedagožka, blízká spolupracovnice Lore Anderlik. 

Pochází z Pasova v Německu, kde po dlouhých letech praxe vyvinula jedinečný Montessori program pro práci se seniory - Nonna Anna®. Jedná se o inovativní holistický koncept vycházející z její dvacetileté praxe pro péči o osoby s demencí a velmi staré lidi. Je autorkou několika knih na téma Montessori pro seniory, demence a tvůrkyní specifických Montessorii materiálů pro seniory. Videoukázky z její práce najdete na youtube. 

Německo
Marita Gehrke

Po studiu humánní medicíny absolvovala odborné vzdělávání jako pediatrička (pro děti a dorost). Následně pracovala 5 let jako ošetřující lékařka na dětské klinice v nemocnici Berlíně a dalších pět let na dětské chirurgii. Její další profesní postup ji zavedl do dětského centra Paprsek v Mnichově k panu prof. Dr. Hellbrügge a prof. Dr.Vojtovi. Dětské centrum v Mnichově s Akademií pro vývojovou diagnostiku a terapii je prvním sociálním pediatrickým centrem v Německu a modelem pro další sociálně pediatrické centra po celém světě. 

Od roku 1990 přednáší  (dříve také společně s profesorem Hellbrüggeem a profesorem Vojtou) po celém světě na nejrůznějších kongresech a kurzech. V roce 1998 založila vlastní sociální pediatrické centrum na obecní klinice ve Frankfurtu nad Mohanem. To se stalo se jedním z největších středisek v Německu. 

V roce 2010 centrum předala a od té doby se věnuje výhradně výuce doma i v zahraničí. Její přednášky zahrnují oblast neuropediatrie, vývojové diagnostiky a doporučení pro léčbu dětí s vývojovými abnormalitami.

Anglie
Karen Pearce

AMI pedagožka, ředitelka, mentorka a supervizorka anglických Montessori školek. Velmi inspirativně vede svoji školkovou třídu v Brightonu v jižní Anglii. Přednáší o pozorování v Institutu Marie Montessori v Londýně na kurzech navazujících na mezinárodní diplomové kurzy AMI. Lektoruje AMI Montessori kurzy pro věk 3-6 let.

V letech 1990-2008 působila jako ředitelka Londýnské Montessori školky při Institutu Marie Montessori (MMI) pod přímým vedením Hilly Patell. Před několika lety založila společně s několika přáteli Montessori Place, Montessori komunitu pro děti od narození až po dospívající, kde všichni společně působí a snaží se co nejlépe naplňovat vizi Marie Montessori.

Pozorování dětí je její každodenní praxí i zálibou.

Karen má obrovskou praxi, pozorovací cit a velký dar sdílet své 30-ti leté zkušenosti s dětmi, rodiči a pedagogy velmi otevřenou formou bohatou na množství příběhů a zábavných historek

Německo
Lore Anderlik

Montessori AMI pedagožka a Montessori terapeutka, blízká spolupracovnice profesora Theodora Hellbrugga v Dětském centru Sonnenshein v Mnichově, tvůrkyně Montessori terapie a držitelka medaile „Rosteme společně” za celoživotní dílo.

Jako jedna z mála osobností Montessori pedagogiky pracuje přímo před zraky účastníků svých kurzů. Díky umění dobře se dívat pomáhá Lore pedagogům po celém světe pochopit, jak úspěšně provázet děti bez ohledu na jejich odlišnosti.

V roce 1978 Lore poprvé představila svou práci a její výsledky na mezinárodním kongresu Montessori společnosti v Amsterdamu. Následovalo pozvání do mnoha zemí světa. Jako referentka a docentka dodnes působí v několika evropských zemích. Přednáší v Německu, Rusku i dalekém zahraničí - v Africe a v Asií (Indie, Taj-wan, Japonsko). Vede výzkumy schopností a potřeb dětí s genetickými odlišnostmi. Pomáhá s inkluzí postižených lidí do veřejného života. Na mezinárodním poli pracuje za zlepšení pozice znevýhodněných dětí i dospělých. A především ráda pozoruje, jak rodiče a děti společně rostou. 

Od roku 1986 provozuje soukromou praxi v Puchheimu a je autorkou několika významných knih. Za svůj život obdržela několik mezinárodních ocenění. V roce 2006 převzala ocenění  Kawasaki univerzity pro studium lékařské péče za své úspěchy, v roce 2008 čestný diplom Montessori terapeutky a v roce 2011 kříž za zásluhy na stuze Spolkové republiky Německo. 

Těžiště její činnosti odjakživa představuje bezprostřední práce s dětmi a vše, co k tomu patří. Svou prací strávila již více než 60 000 hodin terapie. Ve své praxi se setkala s více než 7500 dětmi. Spolupracuje s mnoha rodiči a pedagogy. 

Publikace: 

Joachim W. Dudenhausen (Hrsg.) Lore Anderlik: Down-Syndrom: Früherkennung und therapeutische Hilfen: ein Leitfaden der Stiftung für das Behinderte Kind zur Förderung von Vorsorge und Früherkennung – Frankfurt/Main: Umwelt-und-Medizin-Verlags-Gesellschaft, 1992

Lore Anderlik: Ein Weg für alle! Dortmund: Verlag Modernes Lernen, Borgmann KG, 1996

Lore Anderlik: Das Williams-Beuren-Syndrom. Garching: Regionalgruppe Bayern-Süd im Bundesverband Williams-Beuren-Syndrom, 1999

Lore Anderlik: Montessori - ein Weg zur Inklusion. Dortmund: Verlag Modernes Lernen, Borgmann Media, 2011

Lore Anderlik: Montessori - der Weg geht weiter. Dortmund: Verlag Modernes Lernen, 2012

USA
Paul Epstein

Montessori pedagog, lektor, konzultant, supervizor a ředitel Montessori školy v Rochesteru v Minessotě. Paul přednáší na konferencích po celém světě. Během svého života byl průvodce dětem předškolního, školního i středoškolského věku. Vystudoval také kulturní antropologii a je autorem mnoha článků o Montessori. Je autorem a spoluautorem několika knih s Montessori tematikou (The Montessori Way, Learning from Children with the Observation C.O.R.E. a další).