Správné držení tužky začíná v kuchyni
Správné držení tužky mohou děti trénovat od nejranějšího věku – už když se jako batolata začnou zajímat o malinké věci kolem sebe. Proč? Objevily, že mohou ukazováček a prostředníček spojit s palečkem – a vznikne dokonalý nástroj – špetka! A špetka pomáhá vzít to malinké – a to teď třeba trénovat!
Ale to trénování musíme my dospělí průvodci podpořit. Co všechno můžeme připravit?
- malé věci, které budou do třech prstů pěkně pasovat a dají se někam vhazovat, strkat, třídit…
- třeba toaletní papír nebo ubrousky, které se dají třemi prstíky trhat na neuvěřitelně malé kousíčky
- chutné ovocné a zeleninové jednohubky s ozdobnými napichovátky – tak akorát do třech prstíků
- pomoc při vaření – kde se mnoho potravin dá pěkně přenášet špetkou třeba do misky
- malinkou pinzetou na potraviny, která se ovládá třemi prsty a mohou se s ní přemisťovat kousky jídla
- jednoduché skládačky, kde každý dílek má malou úchytku – čudlík – pro tři prsty
- nějaké šroubování třemi prsty
- lžičku a kartáček na zoubky, které se učí prcek držet tak, jak jednou bude držet tužku – špetkou!
- a podobně...
- a také vzor nás průvodců, kteří budeme často ukazovat svým malým „opičkám“, jak se to a to a to dělá správně špetkou
Řešit špatné držení tužky v šesti letech bude pozdě – začněte co nejdříve. Ideální prostředí je kuchyň. A také výtvarné nabídky - vytrhávání, modelování, psaní houbičkou, vypichování tvarů, skládání tvarů z přírodnin, kreslení linií a tvarů na velkou plochu (houbička, křídy, štětec, pastely...), různé další tvoření. Žádné tlusté a těžké pastelky, ale normální pastelky s měkkou tuhou a profilem pro špetkový úchop.
Obratná ruka a šikovné držení – věcí špetkou - to je výsledek tréninku dovedností v praktických denních aktivitách v raném období dítěte. To bude předpoklad správného držení tužky…