Vybavujeme kuchyni pro děti
Přemýšlíte, co je potřeba přichystat pro vaše děti, aby byly samostatné a nezávislé v kuchyni? Sepsali jsme krátký přehled toho, co je vhodné si do kuchyně pořídit. Zapojte děti do přípravy jídel, vaření i pečení. Získají nejen praktické dovednosti důležité pro každodenní život, ale také mnoho zajímavých smyslových vjemů. To, že od malička budete v dětech budovat dobrý vztah k činnostem v kuchyni se Vám i jim pozitivně vrátí. Děti si pak již ve školním věku bez problémů samy zvládnou ohřát večeři, pohlídají koláč v troubě, připraví si svačiny i jednoduché obědy. Také zvládnou po vlastnoručně připravené hostině pro kamarády, vše uklidit. To, že je od malička necháte přirozeně používat veškeré kuchyňské zařízení, možná nejvíc ocení jejich budoucí životní partneři.
Mísy a misky různých velikostí, tvarů i materiálů (keramické, skleněné, dřevěné, nerezové). Každodenní používání mističek, které jsou křehké, pomáhá dětem tříbit a kultivovat jejich pohyby. Skleněné misky jsou prostě křehké. Musíme s nimi manipulovat velmi opatrně. Trénink jemnosti a citlivosti pro život tak máme přirozeně zajištěn. Pořiďte si různé mističky pro hnětení těsta, míchání salátů i servírování svačinek.
Hrnečky na pití i odměřování. Opět platí čím křehčí hrníček na pití, tím lepší trénink pohybů a citlivé manipulace. Hrnečky, dětem také velmi dobře slouží jako odměrky – 4 hrnečky mouky, 1 hrneček soli a 1 a 3/4 hrnečku vody. Děti od tří let jsou již schopny počítat ingredience třeba právě na hrnky, skleničky, lžíce. Chtějí počítat a hrníčková matematika v kuchyni je velmi snadno pochopitelná.
Skleničky na pití. Do skleničky může dítě nalévat džus ze džbánku, domácí štávu i obyčejně neobyčejnou vodu.
Džbánky jsou nezbytnou součástí vašeho kuchyňského vybavení pro děti do šesti let. Dbejte na to, aby měli tu správnou velikost, aby nalévání vaše děti úspěšně zvládly. Děti nalévání baví a pokud si mohou nalévat samy, určitě nebudete mít doma problém s pitným režimem. Ukažte dětem, jak na to. Při nalévání držte džbánek oběma rukama. Malým dětem pořiďte nejprve průhledné džbánky a nalijte do nich třeba jen 1cm tekutiny. Nemají ještě odhad, kdy mají džbánek zastavit a ušetří se tak práci s úklidem rozlitého pití. Tímto způsobem také zažijí úspěch hned na poprvé. Starší děti již zvládnou nalévání regulovat.
Lžíce a lžičky na jídlo i na nabírání různých surovin. Přendávání lžící je jedna z nejoblíbenějších činností. U menších dětí začínejte s přenášením větších potravin (ořechy, kuličky hroznového vína, křupky), postupně vyzkoušejte také sypké suroviny (sůl, mouka) i ty kapalné. Ukažte dětem, že lžící také mícháme. Vyzkoušejte společně míchání salátů či jogurtu v misce.
Odměrky dětem dobře poslouží pro odměření správného množství obilnin, které pak děti mohou nasypat do hrnce a uvařit. Vhodné jsou také pro měření mléka, vody a oleje do těsta.
Prkénko na krájení nám slouží pro vymezení našeho pracovního prostoru pro krájení. Je dobré dětem již od útlého věku ukazovat, že pokud chtějí něco krájet, je třeba použít prkénko, abychom nezničili stůl či kuchyňskou linku. Prkénka se dají sehnat dřevěná, plastová. Zaujalo nás prkénko VarioBoard s vyměnitelnými plastovými fóliemi, které jsou barevně odlišené podle druhu krájeného pokrmu: červená na maso, modrá na ryby, zelená na zeleninu a bílá na pečivo. Prkénko má po obvodě rýhu, pro odtečení šťávy z pokrmů. Je v určité výšce nad pracovní plochou, tudíž z něho lze dobře nožem ihned krájený pokrm dostat např. na malý talířek.
Tácky. Tác má v Montessori systému své významné místo. Ohraničuje prostor pro pomůcky dané aktivity, děti si na tácku nosí materiál ke svému stolečku. Tác je třeba držet v obou rukách, čímž podporujeme rozvoj jejich hrubé motoriky a zajišťuje spolupráci obou mozkových hemisfér. Je to také osvědčený způsob pro manipulaci s více předměty najednou. Při pravidelném používání zlepšuje koordinaci pohybů celého těla. Velikost, tvar a materiál tácu volíme podle věku dítěte a také podle účelu použité. Pro věk 0-3 volíme menší tácy s úchyty, kam dítě může strčit všechny své prsty. Dětem se tácy nosí dobře u těla a v obou rukách. Pro starší děti můžeme použít tácy bez větších úchytů. Nerezové tácy jsou praktické tím, že se dají dobře umývat, velikost zvolí každý dle aktuální potřeby. Zásadou je používat tácy jednobarevné, aby případné dekory nerozptylovaly dítě v samotné činnosti.
Ve školkách se průvodci dětí snaží zpravidla sladit barvu tácu s používaným náčiním či nádobím pro určitou aktivitu. Barevné kódování je pro děti výhodou. Pomáhá jim se rychleji zorientovat v prostoru a zapamatovat si, která aktivita je na co. K přípravě a servírování jídla jsou vhodné také tácy nerezové. Výšku okraje tácu zvolte podle aktivity, ke které tác slouží, pokud je pravděpodobné, že se dítěti na tácu něco vylije nebo že bude pracovat s něčím, co se kutálí (kuličky hroznového vína, vajíčka), zvolte výšku okraje tácu větší. Vždy je nejlepší si u dítěte vypozorovat, jaké potřeby mu více vyhovují a tomu se přizpůsobit. U některé aktivity by mu mohl vysoký okraj tácu vadit.
Kráječ na okurku, vajíčko i jablka, bude zcela jistě oblíbenou pomůckou u vašich dětí.
Vykliďte dětem ve vaší kuchyňské lince jeden šuplík, ke kterému se snadno dostanou a uvidíte, že brzy ve vaší kuchyni nebudete připravovat jídlo sami.
- Dita Dlouhá, Monika Pavlisová