Řepka olejka nebo vlčí mák

Máme tu červen – měsíc rozkvetlých luk plných pestrobarevných květů… Především žluté a červené květy mě inspirovaly při přípravě vhodné činnosti pro Vaše „průzkumníky“, kteří potřebují dennodenně nasávat smyslové prožitky a tím si osvojují důležité dovednosti pro jejich senzitivní fáze vývoje.


Příprava:

  • tácek
  • 2 malé mističky
  • žlutá a červená prstová barva nebo tempera
  • kovová vidlička
  • světle nebo tmavě zelený fix
  • čtvrtka
  • podložka
  • zástěrka

Jdeme na to!

    1. Příprava

      Nachystáme si čtvrtku a nakreslíme zeleným fixem jednoduché stonky s listy bez květů. Pak připravíme červenou a žlutou prstovou barvu do mističek a pak se můžeme dát do díla?!

    2. Obtiskávání pomocí vidličky

      Ukážeme dítěti, jak nanášet barvu vidličkou. Postupujeme velmi pomalu, aby dítě mohlo dostatečně zpozorovat, co dělají naše ruce. Uchopíme vidličku a pomalu namáčíme do barvy, poté obtiskneme na papír namísto květů. Nás nejdříve vidlička velmi fascinovala, ale jen na krátký okamžik. Mnohem více nadšení jsme zažili při druhé fázi činnosti.

    3. Obtiskávání pomocí prstíků

      Nejvíce smyslových zážitků prožije naše tělo přes nejcitlivější části těla a těmi jsou naše konečky prstů?. Takže nejlepší činnost pro Vaše děti je namáčení svých vlastních prstíků do barvy. A přitom dělat tečky, čárky nebo jen tak si „jezdit“ po papíru a pozorovat, co se děje a co vzniká. A můžete si také při této činnosti všimnout, jestli Vaše dítě fascinuje být špinavé anebo to zatím vůbec nepotřebuje a spíše chce být čisté.


      Necháme dítě malovat, obtiskávat tak dlouho, jak ho to bude bavit. Pokud to dítě chce, můžete malířské dílo vystavit. Žluté a červené barvy květů přinášejí radost, energii a podporují dobrou náladu.

      My jsme si užili při malování spousty legrace. Při dotýkání prstíky papíru si tato malá slečna přidala ještě svůj hlas a při každé tečce, čárce si k tomu dodala: „ťuk“?. Bylo to velmi okouzlující to zažít.

      Připomněla jsem si toto období (kolem 28-30 měsíců) jak je nádherné jen kvůli tomu, že dítě je bezprostřední, užívá si proces „dění“ v ten okamžik, nezajímá se o výsledek, vytěží ze soustředěné pozornosti maximum. Senzitivní fáze mu pomáhá být ve středu jeho zájmu tady a teď – co je pro něj samotné to nejdůležitější se naučit. Je to zázrak, poklad přírody! Prosím, nezapomeňte na tento dar přírody a nechte své děti dělat to, co jim dodává potřebnou „potravu“ pro jejich růst, oni totiž vědí samy, co zrovna jejich tělo a duše potřebuje. Nechat je vést v tomto směru a užít si to s nimi – zkusit zažít opravdu jen „být“ a nepomáhat, nekomentovat. Radovat se z bytí.

Užijte si to se svými dětmi!

Simona Slagmolen