Řepka olejka nebo vlčí mák
Máme tu červen – měsíc rozkvetlých luk plných pestrobarevných květů… Především žluté a červené květy mě inspirovaly při přípravě vhodné činnosti pro Vaše „průzkumníky“, kteří potřebují dennodenně nasávat smyslové prožitky a tím si osvojují důležité dovednosti pro jejich senzitivní fáze vývoje.
Příprava:
- tácek
- 2 malé mističky
- žlutá a červená prstová barva nebo tempera
- kovová vidlička
- světle nebo tmavě zelený fix
- čtvrtka
- podložka
- zástěrka
Jdeme na to!
-
Příprava
Nachystáme si čtvrtku a nakreslíme zeleným fixem jednoduché stonky s listy bez květů. Pak připravíme červenou a žlutou prstovou barvu do mističek a pak se můžeme dát do díla?!
-
Obtiskávání pomocí vidličky
Ukážeme dítěti, jak nanášet barvu vidličkou. Postupujeme velmi pomalu, aby dítě mohlo dostatečně zpozorovat, co dělají naše ruce. Uchopíme vidličku a pomalu namáčíme do barvy, poté obtiskneme na papír namísto květů. Nás nejdříve vidlička velmi fascinovala, ale jen na krátký okamžik. Mnohem více nadšení jsme zažili při druhé fázi činnosti.
-
Obtiskávání pomocí prstíků
Nejvíce smyslových zážitků prožije naše tělo přes nejcitlivější části těla a těmi jsou naše konečky prstů?. Takže nejlepší činnost pro Vaše děti je namáčení svých vlastních prstíků do barvy. A přitom dělat tečky, čárky nebo jen tak si „jezdit“ po papíru a pozorovat, co se děje a co vzniká. A můžete si také při této činnosti všimnout, jestli Vaše dítě fascinuje být špinavé anebo to zatím vůbec nepotřebuje a spíše chce být čisté.
Necháme dítě malovat, obtiskávat tak dlouho, jak ho to bude bavit. Pokud to dítě chce, můžete malířské dílo vystavit. Žluté a červené barvy květů přinášejí radost, energii a podporují dobrou náladu.
My jsme si užili při malování spousty legrace. Při dotýkání prstíky papíru si tato malá slečna přidala ještě svůj hlas a při každé tečce, čárce si k tomu dodala: „ťuk“?. Bylo to velmi okouzlující to zažít.
Připomněla jsem si toto období (kolem 28-30 měsíců) jak je nádherné jen kvůli tomu, že dítě je bezprostřední, užívá si proces „dění“ v ten okamžik, nezajímá se o výsledek, vytěží ze soustředěné pozornosti maximum. Senzitivní fáze mu pomáhá být ve středu jeho zájmu tady a teď – co je pro něj samotné to nejdůležitější se naučit. Je to zázrak, poklad přírody! Prosím, nezapomeňte na tento dar přírody a nechte své děti dělat to, co jim dodává potřebnou „potravu“ pro jejich růst, oni totiž vědí samy, co zrovna jejich tělo a duše potřebuje. Nechat je vést v tomto směru a užít si to s nimi – zkusit zažít opravdu jen „být“ a nepomáhat, nekomentovat. Radovat se z bytí.
Užijte si to se svými dětmi!
- Simona Slagmolen