Jak vzniká zelená

V Montessori prostředí používáme s dětmi 3 základní barvy – červenou, žlutou a modrou záměrně. Děti necháváme experimentovat, zkoumat a vnímat, jak vznikají další barvy. My jsme si vyzkoušeli namíchat zelenou, oranžovou a fialovou barvu. Nakonec zvědavost mé 5leté dcery skončila u růžové a tyrkysové. Je to opravdu taková malá alchymie. Vyzkoušejte si to společně s dětmi a uvidíte!


Příprava:

  • tácek
  • paleta na barvy minimálně pro 6 barev
  • 3 ks kapátek (pro základní barvy)
  • potravinářské barvy – červená, žlutá a modrá
  • trochu vody
  • 3 ks špejlí nebo jiných nástrojů na míchání
  • barevný papír v odstínech – červená, žlutá, modrá, zelená, oranžová a fialová
  • lepící průhledná páska
  • papír
  • 3 štětce

Jdeme na to!

    1. Příprava

      Nejdříve si připravíme malé značky, které dítěti usnadní vidět kam, která barva patří. Vezmeme si barevný papír a nastříháme malé obdélníčky. Z nich pak ostříháme rohy a vznikne malá „šipka“ – ukazatel místa pro určitou barvu. Ty poté přelepíme lepící páskou k paletě, aby vše dobře drželo na místě. Pokud nemáte připravená kapátka, též připravíme. Vezmeme potravinářské barvivo a nasypeme do kapátka, přidáme trochu vody a dobře protřepeme. Tímto máme připravené všechny 3 základní barvy. Červenou, žlutou a modrou. A teď už může samotná práce dítěte začít.

    2. Základní barvy

      Začneme tím, že postupně přeneseme pár kapek pomocí pipety každé barvy na určené místo viz foto.

    3. Míchání barev

      Začneme jakoukoliv barvou, kterou si dítě přeje „vytvořit“. My jsme zkusili fialovou. Necháme dítě experimentovat. Ať samo přemýšlí, nechá se vést intuicí – jaké barvy dá dohromady. Co je důležité říct dítěti? Základní pravidlo zní – ze začátku vždy kombinovat pouze 2 barvy k sobě.

      „Zvol jednu barvu, nakapej pár kapek a přidej jakoukoliv druhou barvu. Zamíchej a sleduj, jaká barva vznikne. Co vidíš?“

      Když ví, jaká je to barva, zeptáme se pro kontrolu – jaké barvy použil/a?

      Takto pokračujeme v dalších barvách.

    4. Experimentování v odstínech

      Má dcera měla od začátku velmi silnou potřebu zkusit „vyrobit“ růžovou barvu. A tak jsme šli na to. Připravili jsme si další paletu a má dcera uhádla, kterou barvu potřebuje pro vznik růžové – červenou. Pak se dlouho dívala na všechny barvy, které vytvořila a zeptala se a kde je bílá? Věděla, jak vzniká růžová, ale když nebyla bílá po ruce, tak už to bylo zapeklité. Když dítě neví, netrápíme ho a nabídneme pomoc.

      „Přineseme trochu vody a zkusíme jí nalít k červené barvě“. „No jo, už tam je, podívej!“ Dcera byla nadšená. Pak zkoušela sama přijít na tyrkysovou a experimentovala s tou vodou stále dokola. Bylo zajímavé pozorovat její myšlenkové procesy.

    5. Závěr

      Má dcera si hned poté vzala sama několik štětců a namalovala si vlastnoručně namíchanými barvami svůj dokonalý obrázek.

Přejeme „pestrobarevnou“ zábavu při míchání barev!

Simona Slagmolen