To si teda vypiju!

Pitný režim – není problém! Alespoň u nás ve školce. A ani doma s ním nemáme problém. Stačilo nachystat malé džbánky a skleničky vhodné velikosti přiměřené věku a nechat k nim volný přístup dětem kdykoliv během dne. Když k tomu připravíte ještě dětem aktivitu na vymačkávání šťávy z pomeranče, limetky, mandarinky nebo grepu, rády si svůj pitný režim obohatí i o další smyslové ochutnávky.


To si teda vypiju! Rád/ráda! A až do dna!

U nás ve školce máme stále dostupnou vodu v jednom džbánku  a ve druhém ovocný čaj .

Můžeme si vybrat. Volba ze dvou věcí, které známe, je moc fajn.

Někdy pijeme rádi vodu. Jindy čaj. Někdy dojde i na pokusy – mixujeme obě kapaliny do jedné skleničky a sledujeme, jak se mění barva a chuť, když zředíme čaj s vodou nebo vodu s čajem.

Pro gurmány, budoucí barmany a mixéry všeho druhu bylo nutno připravit speciální aktivitu – přípravu vlastní ochucené vody. Připravujeme třeba pomerančovou. Nebo mandarinkovou. Jindy grepovou, citronovou, limetkovou. A někdy dokonce i okurkovou. Prostě smyslové ochutnávky a míchání všeho druhu musí být!

„Už se těším, jakou vodu dnes kamarádům připravím. A taky na to, že ji i já vypiju… Možná pozvu někoho na skleničku. A to si to pak vypijeme pěkně spolu!“

A jakou že dáme dneska? Třeba, třeba… pomerančovou…

Co budu potřebovat:

  • zástěrku (jako obvykle, dneska se bude obzvlášť hodit, až bude šťáva stříkat)
  • tácek nebo prkýnko
  • vymačkávač jinak zvaný lis
  • misky
  • sklenička/y pro gurmány
  • džbánek
  • dvě půlky pomeranče (minimálně, nebo jiné ovoce)

Připravím se:

  • Omyju si ruce.
  • Vezmu si zástěrku.
    Nachystám si: tácek a na něm mističku, vymačkávač/lis, džbánek a skleničku.
  • S mističkou si dojdu pro pomeranč.

Pracuji:

  • Pokud jsem ještě neviděl ukázku, sleduju, jak na to. Vždycky se najde někdo, kdo mi vymačkávání pomerančů rád ukáže! Alespoň u nás v Elipse. Pokud už vím, co a jak, pouštím se do práce!
  • Dám pomerančovou půlku na lis. Dužina směřuje dolů!
  • Lekce z fyziky právě začíná! Ruce položím seshora na pomeranč. Budu-li stlačovat pomeranč značnou silou, mírně s ním točit střídávě na obě strany, šťáva ukrytá v pomeranči by se měla objevit! Lisuju! A čekám, zda něco poteče.
  • Teče.
  • Trpělivě pokračuju. A objevuju – velikost tlaku závisí na velikosti působící síly! Tedy na mně!! To už jsem někde zažil. Ale kde?? A taky na ploše, na jakou působíme… A jéje! Mačkám, co to jde. Co mi síly stačí.
  • Prázdnou kůru dávám zpět do misky.
  • Šťávu přeliji z lisu do džbánku pro všechny kamarády a trochu si naliji do skleničky. Ochutnávka musí být. Co kdyby to náhodou nebylo dobré…
  • Hlavně pozor, ani kapka drahocenné tekutiny nesmí přijít nazmar!
  • Tak. Konec? Ne, opakování je matka moudrosti. Jdu si pro další. U jedné půlky nikdy nezůstanu! Teda pokud to nebude ta poslední.
  • Odnesu vymačkanou půlku do koše a měním za šťavnatou.
  • Mačkám.
  • A tlačím.
  • A lisuji.

Dokončuji:

  • Vymačkanou šťávu smíchám s vodou a dám na místo, kde máme pití.
  • Tácek, lis, skleničku umyju a uklidím.
  • Zástěrku pověsím.

Co jsem se naučil/a:

  • každá věc má své místo
  • činnosti mají svou posloupnost
  • někdy je potřeba na věci tlačit, aby z nich něco „teklo“
  • sdílet a rozdělit se
  • a mnoho dalšího…