Hroznové víno – omyji, očistím, nakrájím a sním!
Jak nabídnout dětem ovoce a zeleninu, aby jim chutnalo? Nechte děti, aby si vitamíny samy připravily. Jak na to? Stačí jim do kuchyně připravit pár potřebných věcí a ukázat „jak na to“: omýt, očistit, oloupat a nakrájet… Ať poznají, kam co v kuchyni patří, co s čím děláme, jak to jde za sebou.
Radost z připravené svačinky...
Ideální je dětem vyklidit jeden šuplík nebo skřínku v kuchyni ve výšce, kam snadno dosáhnou a do poličky přehledně uspořádat věci, které budou děti potřebovat. Tak bude vše, co potřebují, dostupné kdykoliv během dne a děti mají možnost být nezávislé a samostatné a mohou se postupně naučit, jak si připravit svačinku bez pomoci nás dospělých…
Pak se vám třeba jednou stane, že se probudíte a budete mít snídani na stole…
Nechme děti, aby si svačinky, které mají rády, nachystaly samy! Uvidíme radost a spokojenost na jejich tvářích!
Co potřebujeme:
- hrozen vína
- miska na vodu
- cedník
- 3 mističky
- kráječ nebo malý nožík
- prkénko
- tác na přenášení
- zástěrku
- nádobu pro bioodpad
Omyjeme:
- Vezmeme si zástěrku a vyhrneme rukávy! Stolička ke dřezu pro ty, kdo ještě nedosáhnou.
- Do dřezu misku na vodu s trochou vlahé vody na omytí, připravíme cedník a misku na opláchnutý hrozen.
- Víno ve vodě propereme – nejmenším ukážeme, jak na to!
- Přendáme hrozen do cedníku, otřepeme vodu, nachystáme do misky.
Očistíme:
- Jedna miska s hroznem, dvě mističky zatím prázdné – na šťopky a na kuličky vína.
- Třídíme: do jedné misky co jíme a do druhé co nejíme. Co nejíme – náš bioodpad, poputuje na konci celého procesu na kompost.
- Malé děti potřebují pohyb – rády se projdou při nošení věcí několikrát k poličce a ke stolečku.
- Všechno co nosíme, držíme oběma rukama. To nám pomůže, aby nám nic nespadlo nebo se nevysypalo. Děti tak trénují koordinaci rukou a rovnováhu. Starší děti si mohou vše potřebné nandat na tácek a přenést ke stolečku najednou.
- Z poličky na stoleček si postupně nanosíme vše, co potřebujeme: nejdříve misku s kuličkami vína, pak dřevěné prkýnko, potom nožík, a ještě prázdnou misku na nakrájené kuličky vína. Správné pořadí pomáhá dětem myslet v dějovém sledu – co teď a co potom…
Nakrájíme:
- Ukážeme dětem jak na to – pomaloučku a názorně:
- Připravíme si 3 prsty na špetkový úchop, uchopíme špetkou kuličku vína, položíme na prkénko. Přidržíme na prkénku tak, aby střed byl dobře vidět a nožíkem jemně a pomalu řežeme dopředu a dozadu, aby naše pohyby byly pro děti dobře viditelné. Krájíme, až rozdělíme víno na dvě poloviny. Odložíme nožík.
- Špetkou dáme obě poloviny do prázdné mističky. (Kdo nerad zrníčka, tak si je rovnou vyndá.)
- Teď si vše vyzkouší dítě. Pokud jde o malé děti, je fajn, když se při aktivitách střídáme – jednou ty, jednou já (máma/táta). Sledujeme, jak se dítěti činnost daří. V případě potřeby ukázku krájení zopakujeme.
- Nakonec je vždy také úklid – všechno nádobí odnést do dřezu nebo do myčky, otřít stolek. Po úklidu sundáme také zástěrku – složíme nebo pověsíme na své místo.
- Teď se může prostírat na svačinku!
Sníme:
- Nakrájené hrozny můžeme smíchat s jogurtem a vločkami; banánem, jablíčkem a dalším ovocem… Nejlépe s tím, co si dítě vybere, připraví a smíchá samo…
- Otevřeme pusu a s chutí a s radostí se zakousneme!
Mňam!