První čtení slov - modrá sada

hlásky s diakritikou

Autor: Kamila Randáková

Kartičky se slovy a kreslenými obrázky
219 Kč

Modrá sada nabízí prvním čtenářům slova,:

1)s diakritikou, tj. háčky (ž,š,č,ř), dlouhé samohlásky (á-é-í-ó-ú-ů)

2) s dvojhláskami (au-eu-ou)

3) slova s "ch" a "x" 

příslušný jazykový jev je na dané kartičce zvýrazněn červeně...

Je vám čtyři až pět let. Máte senzitivní období na rozvoj jazyka. Všude kolem vás vidíte tiskací písmena. Na nápisech,  klávesnicích, na autech i na tričkách. Vidíte je v knížkách. Písmena jsou všude. Zajímají vás. Chcete vědět, co znamenají. Co je v nich "zašifrováno" za obsah. Chcete jim porozumět a naučit se je číst jako dospělí lidé kolem vás. 

Jak na to?

Montessori nabízí specifickou pomoc - čtení prvních slov. Kartičky se slovy, barevné obrázky, možnost manipulace, čtení krátkých a jednoduchých slov - vše je připraveno tak, aby čtení začínající čtenáře bavilo a aby ho brzy zvládl sám bez pomoci dospělých. Zažije chuť poznávat písmenka, bude objevovat nespočetné možnosti jejich napojování a hlavně bude mít přirozenou touhu a chuť číst dál. Hltání nových slov ke čtení není vyjimkou. Množství slov ke čtení můžeme přirozeně přidávat dle zájmu dítěte a podle jeho čtenářeských schopností.  Od slov, která mají tři písmenka přirozeně přejde k těm, která mají písmen víc. Čtenář sám objeví, že někdy se písmena čtou jinak než je píšeme. Začne objevovat jazyk a hrát si s ním. První čtení je zábavné, tvořivé a radostné. Zkuste to! Čím více slov ovládáme, tím snadnější je pro nás popsat okolní realitu, srovnávat a určovat vztahy mezi věcmi. Slova jsou nástroje, které nám umožňují využívat naši inteligenci a komunikovat. První čtení je sadou kartiček, která vašem dětem pomůže, aby zažily úspěch při čtení a mohly plynule posupovat při čtení i přes všechny zapeklitosti našeho krásného českého jazyka.

Roztřídění a uložení:

- rozdělit na malé sady po několika slovech od nejednodušších slov se třemi hláskami podle obtížnosti dále k delším slovům

- každou sadu uložit do samostatné krabičky (obálky apod)

- označit pořadí krabiček podle obtížnosti např. číslicemi

Postup:

Pracovat s jednou kartičkou:

- vyndat kartičky, obrázky vyložit do sloupce pod sebe, slova složit na sebe

- při práci s prvním slovem pomáha průvodce dítěti přečíst jednotlivé hlásky a při rychlé výslovnosti je spojit do slova, potom vyhledat obrázek

- přečíst slovo, přiradit k obrázku

- pokračovat se čtením a přiřazením všech slov