Mgr. Kateřina Tomešová

Lektorka

V roce 2007 mě oslovila skupina maminek, které si přály mít v Praze vlastní Montessori hernu. Jako vedoucí mateřského centra jsem vítala každou rodičovskou aktivitu, a tak jsem nebyla proti a na podzim jsme tedy v centru hernu slavnostně otevřely. Velmi brzy jsem zjistila, že potřebuji porozumět tomu, co ty „nové maminky“ se svými dětmi v té „zvláštní“ herně dělají – sedí na koberečcích, pracují s mističkami, látkami, růžovými kostkami, s hrachem, pipetou, hrnečky a jinými „zvláštními hračkami“, děti si nosí tácky... zkrátka úplně nový svět. A já měla potřebu tomu všemu porozumět.

katerina.tomesova@centrum.cz.cz

Katko, jak ses dostala k Montessori pedagogice?

Zcela náhodou. V roce 2007 mě oslovila skupina maminek, které si přály mít v Praze na Libuši vlastní Montessori hernu. Jako vedoucí mateřského centra Kuřátko jsem vítala každou rodičovskou aktivitu, a tak jsem nebyla proti a na podzim jsme tedy v centru hernu slavnostně otevřely. Velmi brzy jsem následně zjistila, že potřebuji (jako rodič i jako vedoucí lektorka centra) porozumět tomu, co ty „nové maminky“ se svými dětmi v té „zvláštní“ herně dělají – sedí na koberečcích, pracují s mističkami, látkami, růžovými kostkami, s hrachem, pipetou, hrnečky a jinými „zvláštními hračkami“, děti si nosí tácky... zkrátka úplně nový svět. A já měla potřebu tomu všemu porozumět. Skrze základní vhled do obsahu Montessori prostřednictvím Informativního kurzu (i dnes všem vřele doporučuji!) jsem přišla na to, že Montessori filozofie přístupu k dítěti a životu jako takovému i pedagogický koncept výchovy a vzdělávání mne velmi oslovuje a došla jsem k přesvědčení, že bych tímto způsobem ráda vzdělávala a vedla i svoje děti. A jelikož jsem vzděláním pedagog, byl časem jen krůček k tomu vrátit se přirozenou cestou po mateřské s dětmi opět „do školy“.  Ale nebylo to vše hned a nebylo to zadarmo. Stojí vás to mnoho času, úsilí, hodiny a hodiny studia a obsáhlou a širokou diskuzi v kruhu rodinném. V současnosti se mi ovšem krásným způsobem propojuje práce s dětmi s prací „pro rodiče s dětmi“, mojí lektorskou činností a novými projekty, které v této oblasti chystám.

Proč ses rozhodla spolupracovat s Montessori ČR?

I zde přišel prvotní impuls zvenku. Prvně jsem byla ke spolupráci vyzvána ještě paní Jitkou Brunclíkovou z minulého vedení Společnosti Montessori, se kterou jsme společně (s jejími dalšími kolegyněmi) sepsaly první vzdělávací evropský projekt spolku s názvem Šance pro vaše dítě. V pozdějším období se také vzhledem k blízkosti mého bydliště (Praha-Libuš), sídla občanského sdružení (nyní již spolku) a základní práci, kterou jsem dělala (lektorka Montessori herny a programů pro rodiče s malými dětmi do 6 let věku) propojila moje dobrovolnická práce s prací pro Montessori ČR a lidmi, kteří v ní pracují a s ní spolupracují. V mém případě tak jde stále o přirozený vývoj a návaznost na předchozí aktivity.

Která oblast Montessori je pro Tebe největší „srdcová záležitost“?

Jelikož moje předchozí práce se zrodila na půdě mateřského centra, jsou pro mě zajímavé zejména vztah rodiče a dítěte a komunikace rodiny a školy. Díky mým zkušenostem s tvorbou nových projektů a aktivit jsou tak pro mne zajímavé každé projekty a nápady, které pomáhají tvořit něco nového. Z Montessori pedagogiky mne pak nejvíce oslovuje oblast matematiky a geometrie, protože v ní vidím cestu a způsob, jak pomoci dětem překonat (nebo spíše způsobit, aby vůbec nevznikl) strach a obavy z matematiky jako takové – naopak je vidět, jak tento krásný, elegantní a barevný materiál nejen dětem (ale také dospělým) pomáhá objevovat krásu a rozmanitost světa čísel a tvarů. Rozmanitost a barevnost života.

Čemu se profesně věnuješ kromě práce v Montessori ČR?

Od jara 2014 působím jako Montessori pedagog v Základní škole Na Beránku v Praze 12 a tato práce tvoří mojí hlavní pracovní náplň. Přímá práci s dětmi mne velmi inspiruje a přináší mnoho příkladů a praktických zkušeností, které se následně snažím zúročit jak při mé každodenní práci ve škole, tak i v mé lektorské profesi. Vedle toho pokračuji i nadále v přípravě projektů a aktivit, které jsou zaměřeny na rodiče s malými děti od 0 do cca 10/12 let věku. V současnosti připravuji projekt, který by nám dospělým měl pomoci v porozumění toho, že pojem vzdělávání se netýká jen a pouze „školního učení, získání profesní odbornosti a diplomu“, ale že vzdělání tvoří přirozený základ našeho vlastního života – a ten bychom přece rádi prožili v radosti a spokojenosti. Stejně jako naše děti.

Čemu se věnuješ ráda ve volném čase (kromě Montessori)?

Kreativním činnostem a relaxaci o samotě nebo s mými dětmi :-).

Seznam dosaženého vzdělání a další kvalifikace

  • 2013-2014 CELOSTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ – kurz Montessori pedagogiky na základech moderní pedagogiky pro děti 3-12 let (Institut celostního učení, spol. Deméter)
  • 2013-2014 DVPP „Montessori pro děti ve věku 6-12 let“ – ZŠ (Společnosti Montessori – Montessori ČR)
  • 2012-2013 DVPP „Montessori pro děti ve věku 3-6 let“ – MŠ (Společnosti Montessori – Montessori ČR)
  • 1999 – Učitelství „Český jazyk-Francouzský jazyk“ (PF Jihočeská univerzita)