Správné držení tužky začíná v kuchyni

tuzka-kuchyn-2

Správné držení tužky mohou děti trénovat od nejranějšího věku – už když se jako batolata začnou zajímat o malinké věci kolem sebe. Proč? Objevily, že mohou ukazováček a prostředníček spojit s palečkem – a vznikne dokonalý nástroj – špetka! A špetka pomáhá vzít to malinké – a to teď třeba trénovat!


Ale to trénování musíme my dospělí průvodci podpořit. Co všechno můžeme připravit?

  • malé věci, které budou do třech prstů pěkně pasovat a dají se někam vhazovat, strkat, třídit…
  • třeba toaletní papír nebo ubrousky, které se dají třemi prstíky trhat na neuvěřitelně malé kousíčky
  • chutné ovocné a zeleninové jednohubky s ozdobnými napichovátky – tak akorát do třech prstíků
  • pomoc při vaření – kde se mnoho potravin dá pěkně přenášet špetkou třeba do misky
  • malinkou pinzetou na potraviny, která se ovládá třemi prsty a mohou se s ní přemisťovat kousky jídla
  • jednoduché skládačky, kde každý dílek má malou úchytku – čudlík – pro tři prsty
  • nějaké šroubování třemi prsty
  • lžičku a kartáček na zoubky, které se učí prcek držet tak, jak jednou bude držet tužku – špetkou!
  • a podobně...
  • a také vzor nás průvodců, kteří budeme často ukazovat svým malým „opičkám“, jak se to a to a to dělá správně špetkou

Řešit špatné držení tužky v šesti letech bude pozdě – začněte co nejdříve. Ideální prostředí je kuchyň. A také výtvarné nabídky - vytrhávání, modelování, psaní houbičkou, vypichování tvarů, skládání tvarů z přírodnin, kreslení linií a tvarů na velkou plochu (houbička, křídy, štětec, pastely...), různé další tvoření. Žádné tlusté a těžké pastelky, ale normální pastelky s měkkou tuhou a profilem pro špetkový úchop.

Obratná ruka a šikovné držení – věcí špetkou - to je výsledek tréninku dovedností v praktických denních aktivitách v raném období dítěte. To bude předpoklad správného držení tužky…