Louskáček aneb jak se dostat k jádru

Je to kulaté, má to skořápku a uvnitř je to moc dobré, co to je? Oříšek. Oříšků máme spoustu druhů. Vlašské, lískové, pekanové, mandle, pistácie nebo kešu. My si dnes povíme o vlašském a lískovém oříšku. Jak vypadá strom a list, na kterém dozrává tento plod? A zkusíme si jeho listy a plody přinést z procházky. Můžete se zeptat Vašeho dítěte, jestli ví, jakým způsobem otevřít skořápku oříšku, abychom se mohli podívat, jak vypadá skutečný vnitřek oříšku a na co se oříšky používají? Možná Vám poví spoustu způsobů, jak by to udělalo.


Nebo přijde na jeden úžasný nástroj, … který se jmenuje jak jinak než louskáček. Já jsem objevila na jednom trhu dřevěný louskáček a je přímo úžasný. Je velmi jednoduché s ním manipulovat, a navíc Vaše dítě naučíte nejen louskání, ale také šroubování. Tak jdeme na to!

Příprava

  • menší tácek
  • košíček na oříšky
  • miska se skořápky
  • louskáček

Jdeme na to!

  1. Vkládání oříšků do louskáčku

    Nejdříve začneme louskáním vlašských ořechů. Ty jsou větší a snazší na louskání. Poté s lískovými oříšky. Pokračujeme tím, že vložíme jeden ořech do louskáčku tak, aby byl natočený stranou, kde není „rýha“ ořechu, která spojuje 2 poloviny ořechu.

  2. Louskání

    Když máme ořech správnou stranou nastavený, ukážeme dítěti, jak šroubovat pomalu, tak aby to stihlo zpozorovat a nasát tento pohyb. Šroubujeme neboli otáčíme rukojetí doprava. Kontrolou, že otáčíte správným směrem, Vám bude vizuální posun rukojeti směrem k oříšku, ne ven z louskáčku. Poté, co dorazí rukojeť k ořechu, výrazně to křupne. Můžete upozornit dítě, že uslyší zvláštní zvuk. A můžete se i zeptat, jaký zvuk slyšelo? Tím rozvíjíte slovní zásobu a vyjadřování dítěte. Pokud to jde, můžete otáčet rukojetí na doraz, aby co nejvíc ořech „křupnul“. Pokud to nejde, zkuste pootočit ořech jiným směrem a postup opakujte. Nebo vyměňte za jiný ořech.

  3. Třídění

    Poté, co ořech prasknul, vyšroubujeme rukojeť o pár otáček opačným směrem, abychom uvolnili sevření. Poté, vyjmeme ořech a ukážeme dítěti, co je skořápka (tvrdé) kam položit do misky a co je ořech (to se jí) a to rovnou jíme nebo určíme další misku nebo talířek a dítě může dávat ořech na toto místo. Důležité je, aby při dalším louskání, byly všechny skořápky pryč z louskáčku, aby bylo dostatek místa pro nový ořech. Tímto podporujeme u dětí jednak dokončení činnosti, ale také cit pro estetiku a řád.

Poté, můžete zkusit s lískovými ořechy. Postup je stejný, jen šroubujete déle, protože lískový ořech je malý. Ořechy můžete použít při pečení nebo jen tak do müesli. Navíc ořechy podporují nervový systém a posilují mozek.

Přeji nejen radost z louskání novým způsobem, ale také zdravé mlsání!

Simona Slagmolen