Objevuji kapátko

„Šroubuji, stisknu, vytahuji a znovu stisknu“. Objevují se barevné kapky. Ty se pak vsakují společně s jinými barvami do měkkého jemného povrchu a vytvářejí krásnou mozaiku barev. Palec a ukazováček pracují naplno. Je to velmi přesná precizní práce. Pojďme se podívat, jak tato aktivita fascinuje nejen nejmladší děti.


Příprava:

  • tácek
  • papírové kapesníky
  • 2x kapátko s odlišnými barvami (např. žlutá a modrá)
  • podložka

Jdeme na to!

    1. Příprava

      Přichystáme si potravinářské barvy a trochu vody a nalijeme do kapátek, řádně protřepeme. Vše potřebné dáme na tácek. Poté opatrně vezmeme papírový kapesník a ukážeme dítěti, jak ho pomalu rozprostřít na podložku.

    2. Šroubování

      Poté uchopíme lahvičku a pomalu ukazujeme velmi zásadní úkon – šroubování. Neboli jak otevřít a znovu dobře uzavřít kapátko. Palec a ukazováček uchopí horní část kapátka a pomalu otáčíme proti směru hodinových ručiček. Když uzavíráme kapátko, ukazujeme stejný způsobem akorát palec s ukazováčkem otáčejí opačným směrem ve směru hodinových ručiček.

    3. Práce s pipetou

      Máme otevřené kapátko a teď přijde další významná dovednost a tím je samotná práce s pipetou neboli jak dostat barvu ven na kapesník. Opět dáme důraz na palec a ukazováček a uchopíme měkkou horní část pipety, zmáčknu (můžeme i říct nahlas), vytáhnu, přiblížím kapesníku a znovu zmáčknu. Tento proces opakujeme i s druhou lahvičkou odlišné barvy.

      Tento proces vypadá jednoduše, ale pro dvouleté dítě to vůbec není hračka. Při této činnosti pracuje celé tělo – především ruce, oči, mozek. Dítě si upevňuje špetkový úchop, který je potřebný pro pozdější správné držení tužky. Je potřeba velmi koncentrované pozornosti. Pokud to dítě nechce dělat, je dobré uklidit pomůcku a ponechat na správné načasování. Můžete zkusit například za měsíc.

      Pokud je zvědavé a chce pokračovat, dáme po naší ukázce dítěti prostor, aby si to mohlo vyzkoušet samo.

      Já měla štěstí a znovu jsem zažila bezprostřední úžas v očích této malé slečny, když se jí podařilo dostat malé kapičky na kapesník! A pak následovali další vnitřní prožitky při vpíjení barev do sebe – tím byli především údiv, úžas, motivace a chuť se učit dalším věcem. Jak skvělá zpráva pro ty rodiče, kteří hledají inspiraci nebo radu, jak „přimět“ jejich děti k nějaké činnosti?. Tak zkuste tento „recept“.

Přeji si, ať Vaše děti tato činnost zaujme!

Simona Slagmolen